DÍL DRUHÝ J ak získáte údaje o historii konkrétního pacienta bez jeho rodného čísla? Jak snadno předáte výzvu koronerovi, který je na jiném výjezdu? Do jakého pole ideálně vložit zápis o léčbě a vývoji stavu pacienta? Odborný garant EZD Jan Vítek sestavil seznam sedmi tipů, které se hodí posádkám pro snazší práci s mobilním zadáváním zdravotnické dokumentace. TIPY PRO EZD: text JAN VÍTEK foto ONDŘEJ BŘEZINA grafika JIŘÍ STAŠ Podívejte se i na první várku odpovědí na časté dotazy týkající se EZD a mobilního zadávání 1. Dotaz na historii funguje nejen na rodné číslo, ale i na jméno a příjmení. Zobrazí se vždy maximálně 50 záznamů (jmen), je tedy třeba identifikovat pacienta co nejpřesněji. Data o pacientovi z databáze si lze prohlédnout a případně importovat. 2. RUIAN databáze usnadňuje vyhledání a zadání adresy – stačí zadat část názvu ulice a číslo, zbytek se automaticky dohledá. 3. Zápis léčby a vývoje stavu není vhodné psát do pole Terapie s generovaným textem, protože toto pole se při novém generování přepisuje. Výhodnější je použít pole Doporučení. Při tisku se název Doporučení nezobrazuje. Brzy toto pole přejmenujeme, aby nebylo označení zavádějící. 4. Pole Ostatní diagnózy lze použít jak k zápisu volného textu, tak k zadání dalších diagnóz z číselníku MKN, slouží k tomu tlačítko napravo od pole. 5. V záložce Statistiky – Data pro ÚZIS snadno nastavíte statistiky pomocí příslušného tlačítka, podmínkou je ale mít vyplněnou hlavní diagnózu MKN a u dopravní nehody i sekundární. 6. Zadávání sekundární, u úrazů příčinné diagnózy plánujeme v rámci rozvoje implementovat jako přehledný algoritmus. Nyní pro zjednodušení práce lze použít známou tabulku, je dostupná ve Sdílených dokumentech. Dostanete se k ní následujícím postupem: Akce → Zobrazit sdílené dokumenty → soubor MKN – vnější příčiny. Máte-li tip na vylepšení EZD nebo dotaz k jeho fungování, napište Janu Vítkovi na: jan.vitek@zzshmp.cz 7. Při předání výzvy lze vybrat i jinou než aktuálně spolupracující posádku. Hodí se to především RLP pro přeposlání výzvy koronerovi, který není v tu chvíli uveden jako spolupracující, protože je na jiném výjezdu. Postup je jednoduchý. V záložce Akce – Přeposlání výzvy stačí odškrtnout checkbox Zobrazit součinná vozidla a vybrat správné vozidlo. Doporučuji zeptat se předem dispečinku, kterým vozidlem koroner právě jezdí. Do „Popisu“ dejte stručnou informaci o výjezdu pro snadnější orientaci, koroner někdy má i více čekajících výzev. Také je vhodné přidat informaci o místě, například kontakt (číslo nebo jméno na zvonku, telefon a podobně).