Staronovou základnou, která se v letošním roce zařadí opět do provozu, bude stanoviště v Průběžné ulici, které otevřeme prvního července. Pokračují také přípravy stavebních úprav základny Míčánka. V roce 2017 bylo průměrné zatížení výjezdových skupin RZP v denní směně 6,7 výjezdu a v noční směně 4,6 výjezdu. V roce 2017 u ZZS HMP pracovalo 475 zaměstnanců, v lednu 2018 nastoupilo dalších 10 zaměstnanců do provozu VS, průběžně obsazujeme volné THP pozice. Zřizovatelem schválený počet zaměstnanců k 1. 1. 2018 je 491 osob. Letos by mělo dojít k navýšení počtu systematizovaných míst o 26, tedy až na 517. Většina nových zaměstnanců posílí výjezdové skupiny. 1. Podepsáno. Do konce roku nakoupíme 30 nových sanitek Pražská záchranka letos nakoupí 30 nových sanitek. Všechny vozy typu Mercedes Sprinter se skříňovou nástavbou obdržíme od dodavatele do konce roku, předpoklad je, že budou dodávány průběžně. Nové sanitky nahradí vozidla z let 2007–2009. Na požadavcích uvedených v zadávací dokumentaci se podílely i posádky z provozu. Důraz byl kladen především na bezpečnost, komfort a kvalitní přístrojové vybavení. Sanitky odpovídají technickým požadavkům, vyplývajícím z certifikace jakosti ISO pro oblast výkonu přednemocniční neodkladné péče. Jsou vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou a motory o výkonu 140 kW, odpovídajícím emisní normě Euro 6. Díky nynějšímu nákupu nových sanitek budeme mít na konci letošního roku 40 vozů, jejichž stáří nepřesáhne dva roky. „V návaznosti na dlouhodobý strategický plán chceme dosáhnout toho, že v roce 2021 bude pražská záchranka vybavena 80 moderními sanitními vozy, jejichž stáří nepřesáhne 6 let,“ říká Ján Doubrava, náměstek sekce technicko-provozní. Dodavatelem sanitek se na základě veřejné zakázky stala společnost BAUS-AT CZECH s.r.o. Hodnota zakázky dosahuje 122 milionů korun, cena pořizovaných vozů RZP je konečná a zahrnuje i jejich kompletní přístrojové vybavení, komunikační a dohledové systémy včetně přístrojového vybavení pro systém EZD. Letos dojde také k obměně vozového parku RLP. 2. Vzniká nová pozice: vedoucí výjezdové základny Organizační schopnosti, pečlivost, komunikativnost i dobrá souhra s kolegy. To jsou hlavní vlastnosti, které by měl mít vedoucí výjezdové základny – nová pozice, která na pražské záchrance právě vzniká. „Každá z našich výjezdových základen bude mít svého vedoucího. Od zřízení této pozice si slibujeme především, že dojde ke zlepšení komunikace a předávání informací v celé struktuře naší organizace,“ říká personální náměstkyně Radana Krtilová. Vedoucí výjezdových základen budou fungovat jako doposud chybějící „mezičlánek“ mezi posádkami a vedoucími záchranáři oblastí, kterým budou přímo podřízeni. K jejich povinnostem bude mimo jiné patřit i zodpovědnost za celkový provoz základny a spojené administrativy, doplňování vybavení a léků ve vozidlech a kontrola zásob léků. Budou se podílet na personálním obsazování základny a v budoucnu také na aktuálně připravovaném systému hodnocení zaměstnanců. Tyto úkoly budou vykonávat současně s prací zdravotnického záchranáře či řidiče vozidla ZZS. Na řadě základen už někdo vzal většinu těchto věcí do rukou, a vedoucí záchranáři oblastí tak doporučili kolegy a kolegyně, se kterými už nyní podobným způsobem spolupracují. Personální oddělení a oddělení Provozu výjezdových skupin se nyní s jednotlivými zaměstnanci setkají a pozici jim blíže představí. „Pokud bychom v prvním kole vedoucí na některé základny nevybrali, nebudeme nic lámat přes koleno a s výběrem počkáme, například do doby, než posádky na dané základně navrhnou někoho dalšího,“ dodává Radovan Šmat, vedoucí oddělení PVS. Oficiálně by měli začít vedoucí výjezdových základen fungovat od začátku druhého čtvrtletí. Letošní rok bude zkušební – jde o živý projekt, který se bude muset do fungování organizace nejdříve adaptovat a podle prvních výsledků dojde k případným úpravám. Za vyšší rozsah úkolů, budou vedoucí základny oceněni osobním příplatkem a příplatkem za vedení, rozhodovat bude i počet posádek, které na daných základnách slouží. 3. Marné výjezdy. Nevystavujte se zbytečně riziku Téma marných výjezdů není novinkou, která by se zjevila zčistajasna. V posledních měsících začíná ale tento problém značně narůstat. Za marný výjezd považujeme situace, kdy je výjezd zrušen ZOS nebo pacienta nenajdeme, protože odešel ještě před příjezdem ZZS. Naopak případy, kdy pacienta najdeme, ale ten ošetření odmítne, jako marné označit nelze. Pacienta je potřeba identifikovat, pokud je to možné, a získat od dotyčného alespoň negativní reverz. I za cenu související administrativy. Jde mimo jiné o jistou právní pojistku pro posádky. „Posádky, které nevyplní zdravotnickou dokumentaci, nezískají negativní reverz a výjezd na místě ‚zmarní‘, vystavují samy sebe značnému riziku, že se nebudou moci účinně bránit v případných právních sporech. V poslední době přibývá počet případů, kdy si pacienti, jejich zákonní zástupci nebo různá pečovatelská a zdravotnická zařízení dokumentaci spojenou s výjezdem našich posádek vyžádají. Právní oddělení je připravené se za posádky v těchto sporech postavit, ale bez řádně vyplněného parere má prázdné ruce,“ říká Zdeněk Křivánek, náměstek sekce NLZP. Pokud chybí zdravotnická dokumentace, tak z právního hlediska de facto vyšetření nebyla provedena – platí, že co není napsáno, jako by nebylo uděláno. A chybí-li vyšetření, péče logicky nemůže být lege artis nebo na náležité odborné úrovni. Jen za loňský prosinec pražská záchranka eviduje 848 marných výjezdů, 585 z toho spadá do kategorií „pacient nalezen, ale odmítl“ a „zrušeno posádkou z místa.“ Nezanedbatelná je i finanční rovina. Už odběr anamnézy lze kvalifikovat po právní stránce jako vyšetření, které zdravotní pojišťovny standardně proplatí. Ne vždy bude pacient podle poskytnutých údajů dohledatelný a někdy se údaje získat nepodaří, ale záchranná služba přichází touto cestou o poměrně značné finanční prostředky, které by se jinak daly využít například na odměny či nákup nového vybavení. V současné době proto sekce NLZP připravuje podrobnou metodiku, jak v případech „marných výjezdů“ postupovat. N ebyli jste na lednovém setkání zaměstnanců? V tom případě jste přišli o několik zajímavých informací, které by vám neměly uniknout. Jestli chcete vědět, jak je to s novými sanitkami, právě se rodící funkcí vedoucího výjezdové základny nebo s narůstající problematikou marných výjezdů, přečtěte si souhrn toho nejdůležitějšího z této dvoudenní akce. Posílení provozu Průběžnou otevíráme v červenci TŘI NOVINKY ZE SETKÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ Zatížení VS text JAN HORKÝ foto ARCHIV ZZS HMP