O d 1. ledna 2020 mají lékaři povinnost vystavovat potvrzení o pracovní neschopnosti elektronicky. Nechme stranou komplikace, které to v některých ordinacích způsobilo, a podívejme se na to, co eNeschopenky znamenají pro nás, zaměstnance. Řadu informací si teď váš lékař, správa sociálního zabezpečení a zaměstnavatel předají elektronicky, ale i tak vám některé povinnosti stále zůstávají, především nahlášení vzniku pracovní neschopnosti. text REDAKCE foto PIXABAY eNESCHOPENKA JE ULEHČENÍ, ALE POVINNOSTI ZŮSTÁVAJÍ Když onemocníte nebo utrpíte zranění, a lékař rozhodne o pracovní neschopnosti, dostanete dnes v ordinaci jediný dokument, který slouží jako „průkaz nemocného“. Tím se prokážete při dalším vyšetření nebo kontrole ze správy sociálního zabezpečení či kontrole od zaměstnavatele. Po skončení pracovní neschopnosti již nebudete tento dokument potřebovat. Jelikož obsahuje vaše osobní údaje, raději jej nevyhazujte „jen tak“ a zničte ho. Zaměstnancům zůstává zákonná povinnost, kterou uvádějí i vnitřní předpisy naší organizace, neprodleně oznámit zaměstnavateli rozhodnutí o vzniku a ukončení své pracovní neschopnosti. Platilo to dříve a platí to stále, ať už pracujete v provozu, nebo na THP pozici. Primárně tedy informujte svého nadřízeného – telefonicky, textovou zprávou, e-mailem či osobně s informací, že jste nemocní, nebo že lékař rozhodl o ukončení neschopnosti. Sloužíte-li v běžném provozu, kontaktujte ideálně kolegy na PVS. Nahlaste správný název zaměstnavatele Souběžně probíhá ohledně vaší pracovní neschopnosti elektronická komunikace mezi vaším lékařem, správou sociálního zabezpečení a ZZS HMP – například o délce trvání pracovní neschopnosti, adrese, kterou jste pro dobu pracovní neschopnosti nahlásili, nebo o době vycházek. Je velmi důležité, abyste u lékaře uvedli správně název zaměstnavatele, v našem případě tedy Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy, aby se podařilo data správně předat tam, kam patří. Mimochodem, elektronicky může informace o vzniku pracovní neschopnosti zaměstnance dorazit až za 48 hodin. Proto je tolik důležité informování zaměstnavatele z vaší strany. V opačném případě by se zaměstnavatel nemusel včas dozvědět, že nepřijdete do práce. eNeschopenka pro každý úvazek Máte-li více úvazků (je jedno jestli u jednoho nebo více zaměstnavatelů), nechte si eNeschopenku vystavit pro každý úvazek (případně dohodu). Typickým příkladem v rámci ZZS HMP je úvazek na ZOS v kombinaci s úvazkem pro člena výjezdové skupiny. Onemocníte-li například chřipkou, je třeba nechat si vystavit neschopenku pro oba tyto úvazky. Oproti tomu zaměstnanec například s úrazem nohy, který je limitován v terénu, může dále sloužit na ZOS a v takovém případě si nechává vystavit pracovní neschopnost pouze pro úvazek u výjezdové skupiny. O změnu způsobu vyplácení musíte zažádat Prvních 14 dnů pracovní neschopnosti poskytuje nemocnému náhradu platu zaměstnavatel, následně dávky posílá správa sociálního zabezpečení. Od ZZS HMP odejdou peníze za prvních 14 dní stejným způsobem, jakým dostáváte výplatu. Tato informace odejde i správě sociálního zabezpečení, která bude od 15. dne pracovní neschopnosti vyplácet rovněž na váš bankovní účet. Pokud byste chtěli nemocenské dávky od správy sociálního zabezpečení dostávat jinou formou (např. složenkou nebo na jiný bankovní účet), je třeba požádat příslušnou správu sociálního zabezpečení zasláním příslušného formuláře (viz odkaz na straně). Kdybyste si s vyplněním formuláře nevěděli rady, kolegyně na platové účtárně vám ochotně pomohou. Papíry ještě nekončí V případě ošetřovného nebo otcovské dovolené zůstává vše při starém a je třeba doručit zaměstnavateli papírový tiskopis. Stejně tak pracovní neschopnosti vzniklé před prvním lednem 2020 fungují v původním režimu s papírovými tiskopisy. Formulář