K dyby to byla pohádka, mohla by se jmenovat třeba „Dlouhý, silný a viditelný“. Pražská záchranka má ve vozovém parku od února dvě nové posily a jednu inovaci ve zkušebním provozu. Vezměme to popořadě: Jde o novou, prodlouženou verzi speciálu Atego, v druhém případě pak o nový a silnější tahač modulu GOLEM. Třetí novinkou je inovace inspektorského vozu v podobě zeleného majáku a závěsného systému, který usnadňuje dostupnost zdravotnického materiálu na místě zásahu, především v případě mimořádných událostí s hromadným postižením osob. Pojďme se na ně podívat blíže. text JAN HORKÝ foto ONDŘEJ BŘEZINA NOVÉ POSILY VOZOVÉHO PARKU SE PŘEDSTAVUJÍ MERCEDES BENZ ATEGO Číslo vozu u ZZS HMP: 185 • Palivo – nafta motorová • Objem – 5 132 ccm • Barva – žlutá • Délka – 9 810 mm • Šířka – 2 550 mm • Výška – 3 000 mm • Provozní hmotnost – 8 590 kg S délkou téměř deset metrů je o poznání větším bratříčkem Atega, které už máme nějaký ten pátek ve výbavě. I nové vozidlo bude zasahovat u požárů – na lehátkách je v něm možné transportovat až 12 osob a pacientům je zde možné také poskytovat kyslíkovou terapii. Pro tento vůz zvláštního určení se používá i přívlastek evakuační. Jeho pořízením záchranka mimo jiné reagovala na to, že doposud neměla ve výbavě vůz, ve kterém by bylo možné převážet pacienty z ARO či JIP přímo na nemocničních lůžkách včetně přístrojů pro podporu životních funkcí. Do nového Atega se vejdou takoví s pacienti i s lůžky tři, což už krizoví manažeři také prakticky vyzkoušeli. Vůz má manuální řazení převodovky, dvě nápravy a sklápěcí plošinu. Výškově je nové Atego srovnatelné s vozidlem RZP, což výrazně zvyšuje jeho prostupnost Prahou. Do budoucna je cílem mít obě Atega rozmístěná strategicky na každém břehu Vltavy, aby mohly v krátkém čase zasahovat na co největším území hlavního města. MERCEDES BENZ ACTROS 963-4-E Číslo vozu u ZZS HMP: 107 • Palivo – nafta motorová • Objem – 12 809 ccm • Barva – žlutá • Délka – 6 967 mm • Šířka – 2 500 mm • Výška 3 930 mm • Provozní hmotnost – 9 759 kg Modul Golem je světový unikát, ve výbavě ho máme od roku 2006. Nový tahač návěsů se třemi nápravami, pohonem všech kol (6x6) a automatickým řazením převodovky má výkon motoru je 390 kw. To znamená silnější motor a o jednu nápravu navíc oproti jeho předchůdci. Díky tomu se celý modul, který váží až 26 tun, dostane i na hůře dostupná místa. Obzvlášť, pokud půjde o kopcovitý terén s mokrou vozovkou. Zlepšení doznal také brzdný systém. Tahač má také o poznání výraznější a efektivněji rozmístěná výstražná zařízení, a je tak mnohem lépe vidět. Podstatně více o sobě dává vědět také silnější sirénou. Jeden z pracovních nákresů závěsného systému Závěsný systém na inspektorském voze Novinku ve výbavě mají také inspektorské vozy. Jde o závěsný systém obsahující zdravotnický materiál, který inspektor pomocí karabin připevní na střešní ližinu svého automobilu a následně po straně vozu rozbalí. Z takto připnutého, přehledně umístěného a jasně popsaného vybavení „v kapsáři“ si mohou záchranáři snadno a rychle doplnit potřebný zdravotnický materiál k ošetření pacientů, typicky na místech s hromadným postižením osob. Jde o první materiálovou zálohu na místě, než budou přivezeny boxy s dalším materiálem. Celý set je možné také umístit na zem, je omyvatelný a dezinfikovatelný. Manipulaci zvládne bez problémů jeden člověk. Barevné rozlišení kapes a celkové složení jednotlivých částí vychází z algoritmu MARCH. I když jdou jednotlivé kapsy odepnout celé, zasahující zdravotníci by si měli potřebný materiál doplňovat tak, aby zde zůstal i pro ostatní. Jde o originál, který vyvinuli naši krizoví manažeři spolu s inspektorem Jiřím Břečkou. Prototyp je zatím v testovacím režimu umístěn v jednom inspektorském voze, pokud se v provozu osvědčí, záchranka ho rozšíří i na další vozidla. Inspirací pro vznik prototypu byla zahraniční zkušenost ředitele Petra Koloucha v Afghánistánu. Když se systém osvědčí, bude postupem času zaveden i do výbavy dalších vozů, které by mohli být takto ověšeny po obou stranách. Takto vybavený inspektorský vůz je navíc nově osazen světelným majákem s netradiční zelenou barvou, která ho spolehlivě odliší od ostatních stojících vozů složek IZS se zapnutými výstražnými zařízeními.