text JAKUB PLÍHAL foto ONDŘEJ BŘEZINA Ř eč je základní nástroj porozumění mezi lidmi a jednoznačně vyřčená informace je nejspolehlivějším způsobem sdělení. Obzvlášť „na dálku“, kdy nám gesta nebo náznaky nepomohou. Právě způsob, jakým spolu při řízení PNP komunikujeme, čekají v letošním roce podstatné změny. Pražská záchranka přejde do systému PEGAS. Jaké důvody vedly k tomuto rozhodnutí a co to bude znamenat pro každodenní praxi? MODERNĚJŠÍ KOMUNIKACE. PŘECHÁZÍME NA PEGAS Při řízení PNP i při velení na zásazích ostatních složek IZS již řadu let používáme různé typy rádiových systémů. Od jednoduchých pojítek mezi dvěma body, přes systémy s jednou základnovou stanicí, převaděčové s širším pokrytím – analogové a posléze digitální, aktuálně moderní digitální celulární systémy až po budoucí sítě na bázi LTE a 5G. Strategický prvek Využití rádiových sítí ke komunikaci bylo vždy chápáno jako strategická záležitost. Kmitočtové spektrum je ostatně součástí národního bohatství, které stát chrání před „zneužitím“, rozuměj použitím státem nepovoleným. S rozvojem GSM technologií přešla část komunikace na tuto platformu, ale stát udržuje stále privátní komunikační prostředí pro činnost složek IZS a dalších složek podobně důležitých. Současné vybavení V prostředí ZZS HMP máme v současnosti k dispozici dvojici rádiových systémů: • analogové rádio v pásmu 80 MHz „osmdesátka“; • digitální buňkový systém PEGAS (Matra). Analogový rádiový systém v pásmu 80 MHz je používaný na ZZS HMP od roku 1976, od roku 1998 je prakticky celý ve vlastnictví a správě ZZS HMP. Součástí systému je dispečerský rádiový systém s grafickými konzolemi pro ovládání dispečerkami ZOS, dále tři směrové spoje na tři převaděče rozmístěné na území Prahy a samozřejmě vozidlové radiostanice, umístěné v každém vozidle určeném pro řešení PNP. Ruční radiostanice se dnes již kvůli své velikosti a slabému pokrytí nepoužívají. V systému je k dispozici celkem pět kanálů, prakticky se využívají dva z nich. Digitální systém PEGAS je v provozu cca 20 let, jeho majitelem je ČR a správcem Ministerstvo vnitra ČR, provoz zajišťuje státní agentura NAKIT, s. p. ZZS HMP provozuje sadu linkových terminálů a dotykových displejů pro práci dispečerek a pro potřeby výjezdových skupin vozidlové a ruční radiostanice. Aktuálně je v každém vozidle pro PNP jedna vozidlová radiostanice, každý člen výjezdové skupiny má k dispozici jednu ruční radiostanici, dále jsou ruční stanicí vybaveni někteří představitelé managementu, krizoví manažeři a podobně. K dispozici jsou také dvě sady ručních radiostanic pro asistence, cvičení a školení. Pro naši práci disponujeme 13 hovorovými skupinami „talkgroups“. Pro lokální komunikaci, například na místě mimořádné události, máme s obdobným způsobem využití ještě tři přímé kanály (DIRy). K přepnutí na jinou hovorovou skupinu může vyzvat pouze ZOS. Ruční radiostanice slouží zejména ke komunikaci při MU, asistencích a cvičeních, hovorová skupina či přímý kanál je určen vedoucím akce. E-learning je pro členy výjezdových skupin povinný, aby mohl být proplacen, je třeba absolvovat ostrý test do 15. března. Věřím, že vás postupy představené v e-learningu přesvědčí o tom, že samotná komunikace v novém systému není žádným převratným způsobem odlišná od současné praxe. Po úspěšném přechodu na PEGAS zrušíme stávající rádiový systém v pásmu 80 MHz a poté zprovozníme jako trvalou zálohu PEGASu digitální DMR systém Mototrbo (Motorola) v pásmu 160 MHz. Tuto síť se vynasnažíme do budoucna zachovat pro záložní nezávislou komunikaci pro případ výpadku, servisu nebo např. dobu budování zatím neznámého následníka PEGASu. První díly skládanky už jsou v provozu: na ZOS je umístěna radiostanice, naladěná na celostátní koordinační kmitočet v pásmu 160 MHz pro komunikaci se všemi LVS. V Kryštofovi 01 je již také umístěna radiostanice, umožňující analogový i digitální provoz. Dále byl v loňském roce spuštěn vlastní převaděč pro pokrytí území hl. m. Prahy na kmitočtu v pásmu 160 MHz, přiděleném pro potřeby ZZS HMP. Co se děje a co nás čeká? Analogový rádiový systém 80 MHz je za hranou své životnosti – jak fyzicky, tak morálně. Uvedu pět důvodů, proč tomu tak je. 1) Toto pásmo bylo již před časem vyjmuto z použití pro civilní účely. 2) Je čím dál větší problém sehnat příslušné vozidlové radiostanice, výrobci toto pásmo opouštějí a v Evropě se většinou pouze doprodávají skladové zásoby. Ruční radiostanice již nemáme vůbec. 3) Stávající analogový systém neumožňuje žádnou formu zabezpečení, je lehce odposlouchávatelný. 4) Stejně jako HZS, drtivá většina ZZS v ČR již přešla na PEGAS nebo do pásma 160 MHz a aktuálně mezi námi není vzájemná kompatibilita. 5) Jakákoli technologie, pouze umístěná a nainstalovaná není k ničemu, pokud ji nebudeme rutinně používat. Tyto důvody nás postupně nasměrovaly k plánu přejít s primární komunikací do systému PEGAS. Přechod do komunikace na síti PEGAS hodláme provést začátkem dubna 2021. Konkrétní způsoby komunikace popisuje e-learningový kurz, který byl 2. února 2021 spuštěn ve vzdělávacím modulu. Součástí kurzu je i metodika spojení, popisující základní způsoby komunikace vozidlovými i ručními radiostanicemi. V lekcích je i praktická ukázka spojení včetně vzorové komunikace. Souběžně s e-learningem pro výjezdové skupiny bude provedeno oživovací školení na integrovaném rozhraní pro dispečerky ZOS. Základní navržené zásady pro komunikaci jsou: Vozidlové radiostanice slouží ke stejné komunikaci a podobným způsobem, jako dosavadní provoz na analogových radiostanicích, primární hovorová skupina 701 Praha 1. Vedoucí oddělení správy ICT ZOS („spojaři“). Na ZZS HMP pracuje od roku 1994, od roku 2010 ve funkci vedoucího ICT ZOS Mimo jiné nasazoval první počítačovou síť na dispečinku, když ještě sídlil v Holešovicích. Patří ke spoluzakladatelům festivalu Rock For People, kde se staral o komunikační a datové spojení. Ing. Jakub Plíhal JÍT NA E-LEARNING