K aždý, kdo používá služební e-mail nebo vzdělávací modul, si musel v posledních měsících všimnout upozornění na nutnost seznámit se s přepracovanými interními předpisy. Proč „toho“ právě teď do e-mailových schránek chodí tolik a proč se vůbec předpisy upravují? Na to jsme se ptali Miroslava Tejkla, který od loňska působí jako manager kvality. „Bylo potřeba udělat celkovou revizi předpisů. Naším cílem je předpisy zkracovat, zjednodušovat, odstraňovat duplicity a udělat je pro koncové uživatele přehlednější i čitelnější,“ říká s tím, že snahou je, aby nikdo nemusel pročítat stohy papírů jako dříve, ale seznamoval se jen s předpisy, které se týkají jeho činnosti. text REDAKCE foto PIXABAY PŘESNĚJŠÍ A PŘEHLEDNĚJŠÍ. PŘEDPISY POTŘEBOVALY PROVĚTRAT Potkáváme se v době, kdy vrcholí novinka, kterou je seznamování s interními předpisy prostřednictvím vzdělávacího modulu. Proč k aktualizacím předpisů dochází? Ano, je to pár měsíců, co vzdělávací modul nabízí novou záložku „Seznámení IAŘ/ZP.“ Zde se postupně nahrávají vydané (aktualizované nebo nové) interní předpisy k seznámení. Každý zaměstnanec si tak může poměrně snadno a pohodlně udržovat přehled v důležitých předpisech, kterými se pak v práci řídí. Zatímco na ZIPu v dokumentech je najde již v nové, plné verzi, v tomto kurzu jsou vyznačeny provedené změny (pokud samozřejmě nebyl předpis přepracován celý, nebo vydán nový). Dalším důvodem je příprava na akreditaci, podle jejíž standardů je toto nezbytné. Biomedicínský technik také do záložky přidává kurzy na seznámení se s novým přístrojovým vybavením k poskytování PNP. Pokud se nepletu, něco podobného už bylo kdysi zavedeno? Dříve kolovaly po všech pracovištích stohy papírů, kde každý zaměstnanec musel podepsat, že se seznámil s novým předpisem. Zavádět zpět tento systém nedává smysl, snažíme se naopak postupně papíry ubírat. Vzdělávací modul je pohodlný a přístupný odkudkoliv. Navíc nám modul umožnil zavést jednu podstatnou novinku. Každý předpis na svém konci obsahuje rozdělovník, ve kterém jsou určené zaměstnanecké skupiny, pro které je předpis závazný. Podle tohoto seznamu je pak e-kurz zpřístupněn dané skupině zaměstnanců. Samozřejmě že rozdělení do skupin nebude nikdy stoprocentně přesné, to bychom museli přiřazovat předpisy každému zaměstnanci zvlášť, což ale není v ničích silách. Občas se tak může stát, že někdo dostane k seznámení i předpis, který se jeho činnosti téměř netýká. Na druhou stranu dříve se museli všichni povinně seznámit se vším. Takže úlevu tato změna přinese každému. Proč se vlastně předpisy přepracovávají? V červnu 2021 vedení schválilo novou koncepci předpisů. A bylo to potřeba, protože jak to tak bývá, když do nějakého systému děláte dlouhodobě mnoho drobných zásahů, časem se nakupí a postupně začnou dělat problém. To byl i tento případ. Bylo potřeba předpisy učesat, některá témata dopracovat, vyhledat duplicity, kdy stejný problém upravovaly různé předpisy. A v neposlední řadě jsme některé dokumenty zkracovali a zjednodušovali, aby byly přehlednější a čitelnější pro koncového uživatele. Ruku v ruce s tím jde převádění všech dokumentů do nových verzí textových programů, grafické sjednocení formulářů apod. Je to pořádná celková revize, který byla zkrátka nutná. Potkalo nás mnoho legislativních změn, dokončili jsme pětiletou strategii a chceme ZZS rozvíjet i nadále. Proto toho teď chodí k seznámení tolik? Ano, za agendu jsem zodpovědný druhým rokem, chci předkládat přehledné informace v logických celcích a ještě pár měsíců to zabere. Předpokládám, že od léta se situace zase zklidní a budou pouze jednotky aktualizací do roka. Revize předpisů nikdy nekončí, ale musíme ji vést racionálně. Prosím tedy všechny o trpělivost a důsledné pročtení pokynů pro ně důležitých. Celková snaha je ale opravdu hlavně uživatelská přívětivost. Proto například „ZIP/řízená dokumentace/Změny a přehled IAŘ“ nabízí nové možnosti zlepšující orientaci v předpisech. Také se výrazně zlepšil systém textového vyhledávání v dokumentech. ZZS HMP se také plánuje ucházet o získání zmiňované „záchrankové“ akreditace. Přiblížíš, co se chystá? Organizace se nyní připravuje na akreditaci podle standardů pro poskytování zdravotnické záchranné služby. Od roku 2003 máme zaveden systém ISO 9001, který každoročně úspěšně obhajujeme. Je to spíše technická norma, která organizaci před lety pomohla vybudovat některé procesy, stavbu předpisů, jednotné vybavení vozů a podobně. Nová akreditace je už ale procesní, zdravotnická, vedená na míru záchrankám. Auditoři si posvítí především na bezpečnost a průkaznost poskytování PNP a všeho, co s ní souvisí. Víme, co máme dělat, dělejme to a prokažme to. To jsou zásadní hesla, která preventují zklamání z dobře odvedené práce, která by ale mohla být rozporována třetí stranou, a to samozřejmě nechceme. Je to i určitá kontrola neusnutí na vavřínech, které by se nám mohlo stát. Zní to poměrně obsáhle. Co nám to přinese? Nepochybně určitou prestiž, ale i lepší vyjednávací pozici vůči pojišťovnám, lepší jméno ve výzkumu, kvalitní obraz u pacientů, zřizovatele i odborných společností a profesních skupin. Především by nám to ale mělo pomoci interně – vychytat různé procesní chyby, zkvalitnit předpisy, nastavit nové postupy, více pracovat s riziky. Pracovat bezpečně a chránit se. V loňském roce vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR minima, která musí v rámci kvality a bezpečí každá záchranka zavést a dodržovat. Určitým způsobem se to prolíná i se standardy této akreditace, proto nám může úspěch pomoct „zabít částečně dvě mouchy jednou ranou.“ Fenomén akreditací celosvětově pomáhá zvyšovat úroveň řízení a organizace zdravotní péče a snižuje zbytečné chyby při péči o pacienty. Například akreditovaná zdravotnická zařízení pak motivují pojišťovny vyššími úhradami. Je možné, že se tím směrem budou v budoucnu stavět i k ZZS. Otevřít vzdělávací modul Snažíme se postupně papíry ubírat.