PRO KRIZOVOU PŘIPRAVENOST SEZNAMTE SE: NOVÉ POMŮCKY V šechna výjezdová vozidla RZP a RLP pražské záchranky jsou, nebo v brzké době budou, vybavena novými pomůckami pro mimořádné události s hromadným postižením osob. V každém voze tak ve dveřích spolujezdce najdete nové červené desky a zcela novou pomůckou je pak třídicí taška. Ve vozech RZP bude za sedačkou řidiče a ve vozech RLP v nákladovém prostoru. Ve druhém sledu budou do všech vozů rozmístěny také infekční tašky, které budou obsahovat dva kompletní sety (včetně kontrolního listu na správné použití) a pytel na infekční odpad. Podívejme se teď blíže na obsah prvních dvou pomůcek – třídicí tašky a červených desek. text ONDŘEJ ŠEDIVKA, JAN HORKÝ foto a video: ONDŘEJ BŘEZINA Třídicí taška Obsahuje veškerý materiál a vybavení potřebné pro třídicí skupiny. Každá taška je označena příslušným číslem vozu, při výměně posádek tak není nutné tašku z vozu vyndávat. Taška je vybavena nastavitelným ramenním popruhem a dvěma kratšími popruhy pro přichycení k opasku – díky tomu nepřepadává. V postranní kapse se nacházejí tři páry vyšetřovacích rukavic. Po otevření tašku rozdělíte na dvě části. V polovině přiléhající k tělu najdete následující: Rukávové pásky (2). Reflexní pásky s jasným a viditelným označením člena třídicí skupiny si na uniformu připevněte vždy, jste-li určeni do skupiny třídění. Třídicí pásky (80). Pásky jsou uspořádané v řadě systémem 8x10 kusů. Zpětně tak můžete snadněji dopočítat, kolik pacientů jste vytřídili. (Konkrétní počty pro jednotlivé kategorie: P1, červená – 20, P2, žlutá – 20, P3, zelená – 30, P4, černá – 10). Pásky jsou samonavinovací a reflexní. Obsahují identifikátor ZZS HMP, číslo priority a bílý popisovací rámeček pro zaznamenání důležitých informací o pacientovi. Chemické světlo. Nachází se v horní části tašky, použijte při ztížených světelných podmínkách. Po rozlomení osvítí prostor tašky tak, aby nedošlo k záměně jednotlivých pásků. Tlaková propisovací tužka. Popíšete s ní mokrý papír nebo plastovou folii, a to i v mrazech. Tužky jsou nové, před použitím je krátce rozepište. Druhá polovina třídicí tašky obsahuje: Tahák. Třídění pacientů je náročná a stresující situace, tahák proto obsahuje základní pokyny, jak v této situaci postupovat – nebojte se ho využívat. Obsahuje základní pokyny pro správné třídění v systému primárního třídění, jednoduché popisy jednotlivých kategorií a priorit třídění a také několik dalších rad, jak proces celý proces úspěšně zvládnout. Najdete zde i algoritmus, který je společný pro všechny základních složek IZS na území hlavního města. Základní materiál pro třídění. Jsou zde dva kusy turniketu, dva kusy hotových obvazů a dva nosní vzduchovody (velikosti 26 a 30). Délku vzduchovodů upravíte pomocí adaptačního kroužku. Třídicí karty (15). Jsou v průhledné kapse pod tahákem. Na pacientův krk je zavěsíte pomocí připevněné dlouhé gumičky. Obracejte se na vedoucí výjezdových základen Za správné umístění pomůcek a jejich úplnost zodpovídá vedoucí výjezdové skupiny. Při zjištění jakýchkoliv nedostatků informujte vedoucího výjezdové základny, který bude konkrétní situaci řešit s pracovištěm krizové připravenosti, a to emailem: pkp@zzshmp.cz Info na intranetu a ve vzdělávacím modulu Na intranetu a ve vzdělávacím modulu www.zzshmp.info najdete nové záložky s názvem Krizová připravenost. Krizoví manažeři sem budou postupně doplňovat jednotlivé dokumenty týkající se správných postupů, vybavení vozů, rozbory mimořádných událostí, různé plány a další. Ve vzdělávacím modulu pak budou průběžně zveřejňována krátká videa, která představí správné použití nových krizových pomůcek. Přes vzdělávací modul se můžete rovněž přihlásit na taktická cvičení složek IZS. Červené desky Hlavní snahou při přípravě nových červených desek bylo, aby se daly využívat praktičtěji. Jejich obal je pogumovaný, a tedy nepromokavý. Desky jsou označeny identifikačním štítkem s volacím znakem příslušné výjezdové skupiny – desky zůstávají ve vozech a není je nutné vyměňovat. Po otevření se desky rozdělí na poloviny. V levé části jsou karty s postupy pro jednotlivé mimořádné události. A to konkrétně: Tahák. Na jedné straně je organizační schéma postupů na místě mimořádné události, včetně úkolů první posádky na místě, struktury situační zprávy, postupy dalších výjezdových skupin a čísel kanálů pro komunikaci pomocí radiostanic Pegas-Matra. Na druhé straně najdeme podrobný popis třídění raněných. TAHÁK Kontrolní listy (3). Pro každou z vedoucích pozic je zde jeden list, a to pro: vedoucího zdravotnické složky, vedoucího lékaře a vedoucí odsunu. Návod pro infekční set. Popisuje, jak správně a bezpečně obléknout i svléknout infekční set speciál. Výpis typových činností složek IZS. Každá typová činnost je stručně vypsána na stranu A4. Zalaminované karty s prioritami podle stavu pacienta. Příslušnou kartu umisťujte za okno za sanitky při transportu pacienta z místa události. Tlaková propiska. Popíšete s ní mokrý papír nebo plastovou folii, a to i v mrazech. Tužky jsou nové, před použitím je krátce rozepište. V pravé části červených desek najdete: Vyjímatelné tvrdé desky. Je zde již připravena folie, která obsahuje deset sumářů pro odsun zraněných. Do každého sumáře je možné zapsat až deset pacientů. Na druhé straně desek je pak samolepka se základním návodem pro komunikaci s radiostanicemi Pegas-Matra. Reflexní vesty (2). Jedna vesta je určena pro vedoucího zdravotnické složky a druhá pro vedoucího odsunu. V lékařských vozech je pak umístěna vesta pro vedoucího lékaře. Typové kartičky (5). Jsou na zadní straně desek. Na každé najdeme postupy pro specifické události, a to: 1) přeprava nebezpečných látek, dopravní nehoda většího rozsahu 2) mimořádná událost na Letišti Václava Havla 3) mimořádná událost s biologickým či chemickým nebezpečím 4) mimořádná událost v železniční dopravě a v metru 5) mimořádná událost „aktivní střelec“ Oproti minulosti chybí v červených deskách atlas operativních karet, který bude nově sloužit jako samostatná pomůcka. Nové vytyčovací plachty Pro lepší organizaci stanoviště PNP slouží nové vytyčovací plachty, které vyznačí plochu (podle barvy) pro třídění pacientů podle závažnosti jejich stavu. V provozu jsou dvě sady plachet, které jsou uloženy v taškách červené barvy. Jednu sadu s sebou vozí inspektor, druhá je v Ategu. Rozměry plachet jsou 6x6 metrů a je možné je spojovat. Při použití obou sad jsme tak schopní pro každou ze čtyř priorit vytvořit stanoviště o velikosti 72 metrů čtverečních.