N a první rychlý pohled se nový přírůstek do vozového parku ZZS HMP neliší od běžně používaných vozidel RZP. Při bližším zkoumání si ale přeci jen několika odlišností všimneme. Tou zásadní, která určuje hlavní smysl a využití nového vozidla, je výstup filtroventilační jednotky. Ta dokáže zajistit ve vozu přetlak či podtlak a dokonale ho izolovat od okolí pro případ mimořádných událostí, ke kterým bude s vozidlem vyjíždět nová skupina speciálních činností. O obou „novinkách“ se v tomto článku dozvíte víc. text PKP, J.HORKÝ foto ONDŘEJ BŘEZINA IZOLOVÁNI OD OKOLÍ. MÁME NOVÝ SPECIÁLNÍ VŮZ Filtroventilační jednotka je „jádrem“ celého vozidla. Zjednodušeně řečeno: Vytvořený podtlak chrání okolí před tím, co je uvnitř vozidla, a přetlak chrání naopak vnitřek vozidla a jeho posádku před vlivy okolí. Podtlak využíváme například při transportech pacientů trpících vysoce nebezpečnou nákazou, zatímco přetlak najde uplatnění v prostředí, kde došlo kupříkladu k úniku chemických látek, a posádka uvnitř vozidla bude v bezpečí. Tomuto principu odpovídá i technické řešení – veškeré vstupy, které jdou do vozidla a do prostoru pro posádku, jdou přes filtroventilační jednotku vybavenou baterií kazetových filtrů, které slouží jak pro filtraci chemických látek, tak i k filtraci biologického materiálu nebo prachu, a to i prachu radioaktivního. Ještě jedna důležitá odlišnost oproti standardním vozům, které věnujte v případě součinnostních zásahů zvýšenou pozornost. Vozidlo je z venkovní části při všech vstupech do zástavby vybaveno červenými kontrolkami. Pokud tyto svítí, nikdo do vozidla nesmí vstoupit. V tu chvíli běží filtroventilace, která udržuje stanovený tlak, a otevřením dveří by došlo k narušení tohoto prostředí a potenciálnímu ohrožení. Kolíbkové ovladače místo tabletu Z čistě praktického důvodu není v autě nic ovládáno prostřednictvím tabletu, protože posádka ze skupiny speciálních činností bude často využívat chemicky odolné těžké rukavice, se kterými by tablet nefungoval. Vůz je tedy vybaven jednoduchými kolíbkovými ovladači. Z dalších odlišností uveďme ještě třeba zdvojené ovládání filtroventilační jednotky, klimatizace a topení, a to z kabiny i ze zadní části vozu. Obě části jsou také propojené interkomem pro usnadnění komunikace v hermeticky odděleném prostředí. Interkom je jednoduše ovladatelný a není ho třeba neustále zapínat a vypínat, ale jakmile se jednou spustí, bude fungovat až do manuálního vypnutí. Pokud svítí červené kontrolky u vstupů do vozu, nikdo do něho nesmí vstoupit. Ukotvený biovak na nosítkách. Vůz má rovněž větší rozsah zásuvek, jak 12 a 24, tak i 220 voltů, protože ho bude možné využívat i na mezinemocniční transporty pacientů s četnou přístrojovou podporou. Součástí výbavy je také navíjecí systém na nosítka, která jsou uzpůsobená pro ukotvení transportního izolačního vaku, tzv. biovaku. Sanitní vůz bude také využíván i při transportech covid-19 pozitivních pacientů. Prostor pro výjezdový batoh je zvětšený, protože vozidlo budou obsluhovat kolegové z výjezdové základny Průběžná, kde působí ZZUM. Je zde i prostor navíc pro osobní ochranné prostředky. Skupina speciálních činností V textu několikrát padlo spojení skupina speciálních činností, o které jste už pravděpodobně slyšeli, ale v TEPu jsme o ní zatím psali jen okrajově. Koronavirová pandemie prokázala této skupině dvojí službu. Zásadní způsobem urychlila její vznik. S jejím zřízením se počítalo, ale loni se tak stalo v podstatě ze dne na den, aby skupina pomohla se zvládáním nárůstu případů covid-19 pozitivních pacientů. Jeden večer proběhla na Průběžné schůzka, kde zaznělo, že kdo nechce, účastnit se nemusí a může odejít. Neodešel nikdo. Od té doby skupina speciálních činností na základně Průběžná působí. V každé směně ji tvoří dva lidé a je schopna zasahovat v režimu 24/7. Během pandemie provedla skupina 734 transportů pacientů do nemocnic a kolegové si také v ostrém provozu absolvovali a prověřili řadu postupů. Rozhodně tak teď mají na co navazovat. Na druhou stranu ale pandemie zkomplikovala další následné proškolování ohledně zásahů při různých jiných situacích. Naplno se školení rozjedou v průběhu září. Další školení budou jistě třeba, protože nejdeme jen cestou tzv. biohazard týmu, který pracuje pouze s VNN, ale rozšířili jsme působnost skupiny na celou oblast CBRN. Když už umíme pracovat v biologicky nebezpečném prostředí, tak pracovat v chemicky nebezpečném prostředí nemusí být zase až tak odlišné. OOPP jsou v podstatě stejné, rozdílná je jen metodika samotné práce. Skupina bude mít také vybavení pro detekci nebezpečných látek, například Geigerův počítač pro radioaktivní látky nebo multidetektor pro změření nejen hladiny u CO, ale i dalších plynů jako sulfan nebo výbušných plynů. E-learning CBRN Ohledně látek CBRN nyní běží povinný e-learning, který je hrazený. Absolventům umožní, aby se bazálně zorientovali v tom, co budou v případě těchto událostí dělat, než jim někdo odpovědný řekne něco jiného. Po absolvování e-learningu získáte představu o teoretické i praktické části provedení takového zásahu, který je raritní a velmi náročný. Věnujte e-learningu prosím zvýšenou pozornost. Termín splnění je pro všechny zdravotnické zaměstnance do 15.9. Jedna z prvních fotek skupiny spec. činností Se skupinou speciálních činností se budou naše posádky setkávat typicky při událostech, jako je únik nebezpečných chemických látek. K takovým událostem jsme v minulosti vyjížděli už několikrát, a ne vždy byl zásah proveden ideálně. Nebyla to ale chyba dané výjezdové skupiny, důvodem zkrátka bylo, že se s takovými událostmi příliš často nesetkáváme, a byť jsou pro tyto případy posádky vybaveny, mají pro takové situace jen základní výcvik a proškolení. Skupina speciálních činností bude mít ale znalosti a výcvik, které ji umožní poskytovat kvalitní a kvalifikovanou přednemocniční neodkladnou péči všem pacientům zasaženým biologickým, chemickým, radioaktivním či radiačním materiálem. I data a zavedená praxe potvrzují, že je pro tyto situace vhodnější mít vyčleněné specializované skupiny. Koordinace při událostech velkého rozsahu V případě událostí velkého rozsahu, představit si můžeme například havárii v některém z průmyslových provozů, bude skupina speciálních činností koordinovat a metodicky řídit činnost ostatních výjezdových skupin. Mimochodem, stejně to funguje u kolegů z HZS. Kdy ne každý hasič je chemik, ale technici chemické služby při takových zásazích kolegům nejdříve řeknou, jak správně postupovat. Stejná by měla být i funkce této skupiny v rámci provozu ZZS HMP. Proč padla volba na základnu Průběžnou a zde sloužící zdravotnické záchranáře, specialisty pro urgentní medicínu? Díky jejich rozšířeným kompetencím nevzroste nutnost zatížení lékařů a udržíme nízký počet lidí nutných pro zásah. Patřičným výcvikem projdou také inspektoři, aby byli plně orientováni v problematice pro události, v nichž budou plnit roli vedoucího zdravotnické složky. Zachováváme všechny vedoucí role při mimořádných událostech, ale členové skupiny speciálních činností mohou v takové situaci působit jako vedoucí jednotlivých sektorů, například tam, kde se bude provádět dekontaminace. Pro naše výjezdové skupiny je zřízení této speciální skupiny benefitem v tom, že se výrazně sníží počet případných událostí, při kterých by mohly být ohroženy něčím, co neznají, protože pojede tato posádka. Jinak bude ale fungovat jako běžná RZP skupina ZZUM. Míst s potenciálem zásahu není málo Míst, kde by moha skupina teoreticky zasahovat, je v hlavním městě poměrně hodně. Po Praze máme velmi rizikové objekty, které jsou ze zákona zařazeny do určitých kategorií, takových objektů je v Praze 43. Praha má na svém území největší počet chemických provozů v republice, podobná situace je pak na několika místech Středočeského a Moravskoslezského kraje. Rozšířen je zde farmaceutický průmysl, letecký průmysl, výzkumné laboratoře… Co se radiačního a radioaktivního materiálu týká, tak kromě možnosti teroristického útoku pomocí špinavé bomby nebo havárie vozu převážejícího takový materiál, máme v Praze také funkční jaderný reaktor, a tím není myšlen ten v Řeži, ale jeden se nachází i v Holešovičkách na ČVÚT – VR1. Kromě toho má každá nemocnice radioaktivní materiál kvůli rentgenu. Při haváriích v těchto zařízeních by mohlo dojít k úniku radioaktivního materiálu do ovzduší. A není to tak dlouho, co jsme zasahovali na výjezdu, kdy sběratel vojenských předmětů doma skladoval radioaktivní rudu. Nové vozy RZP V době uzávěrky TEPu končila i lhůta pro podání nabídek do veřejné zakázky na pořízení nových vozidel RZP, kterou ZZS HMP v letošním roce vypsala. Součástí zadávací dokumentace byla i řada požadavků a návrhů, které vzešly z anket mezi zaměstnanci z provozu, jejichž zástupci jsou rovněž součástí komise, která bude zaslané nabídky vyhodnocovat.