text JAN VÍTEK foto TOMÁŠ BERAN Č as letí neskutečně rychle. Je to už rok a půl, co jsme začali avizovat pacienty elektronicky. Za tu dobu jsme navázali v tomto ohledu spolupráci se všemi pražskými nemocnicemi s výjimkou Thomayerovy, která se zatím účastnit nechce – kontaktní místo Bulovky už bude „na příjmu“ v nejbližších dnech. Elektronické avízo se rozšířilo v určitých modifikacích i na většinu ostatních ZZS v krajích a na Slovensku, brzy se k tomu chystají například kolegové ze středních Čech. Jasně se ukazuje, že elektronické avízo není experiment, ale je to směr, kterým se bude náš obor ubírat. ELEKTRONICKÉ AVÍZO JE JASNÝ SMĚR KOMUNIKACE Nijak nezastírám, že jsem velkým fanouškem elektronického avíza a považuji ho za skutečného pomocníka, který nejen mě jako členovi výjezdové skupiny, ale i kolegyním a kolegům na dispečinku a také personálu nemocnic zásadním způsobem usnadňuje práci, šetří čas a především zpřesňuje a zrychluje komunikaci o stavu pacienta i poskytnuté péči. Byl jsem skeptický, ale… Pokaždé mám radost, když se mi někdo ze záchranky ozve, že mu elektronické avizování přijde užitečné. Naposledy mi napsal kolega lékař: „Na začátku jsem byl hodně skeptický, ale je to vážně super!“ Potvrzuje se, že ti, kteří si avízo vyzkoušejí, by už neměnili. Řada lidí avizuje už pouze elektronicky a velmi ochotně. Věk v tomto ohledu nehraje žádnou roli. Pozitivní zpětnou vazbu ale nemáme jen ze záchranky. Příjemným překvapením jsou kontaktní místa VFN a FNKV. Námi odeslané avízo zde řeší interně mezi kontaktním místem a jednotlivými odděleními, našim posádkám či dispečinku tak odpadá někdy složitá komunikace s příjmovými místy. Nám přijde až finální informace, kam se máme s pacientem směrovat. Vidím v tom velký posun. Máme odsud velmi dobrou zpětnou vazbu, v nemocnicích by byli nejraději, kdyby elektronické avízo používal každý a pro každého pacienta. To sice legislativa nevyžaduje, ale chápu, že by to nemocnicím zásadně pomohlo. Avizovat pacienty, u kterých to legislativa nevyžaduje, by byla určitá práce navíc, ale v konečném důsledku by to přispělo i k obrušování možných hran v komunikaci při předávání pacientů v nemocnicích. Pozitivní vývoj se v praxi jasně ukazuje. Tam, kde avizujeme elektronicky, je komunikace profesionální a korektní. Míč na straně nemocnice Povedlo se zavést i přímé avízo, kdy u nízkoprahových pacientů vybírá příjmové místo posádka sama. Avízo jde pro informaci i dispečinku, ale jinak ho posádka posílá přímo do nemocnice. Velmi často pak komunikace probíhá jen mezi nemocnicí a výjezdovou skupinou. Pro posádky jsou tu také jasné výhody – dříve jsme u některých pacientů, například s drobným úrazem hlavy a lehkou poruchou vědomí řešili, jestli chceme na neurologii, chirurgii nebo internu a paradoxně bylo problematičtější avizovat „banálního“ pacienta než polytrauma. Dnes můžeme poslat přímo avízo na kontaktní místo a míč je na straně nemocnice, aby určila, kam máme pacienta směrovat. Z mé zkušenosti si to v nemocnici poměrně snadno vykomunikují sami a po nás maximálně chtějí nějakou informaci ke zdravotnímu stavu. Řada kolegyň a kolegů podala nadlidské výkony. Snad i kolegyně a kolegové z dispečinku potvrdí, že je to pro ně značná úspora času. Místo telefonování, zapisování a následného tlumočení do zdravotnického zařízení je avizování dnes práce na pár kliknutí, kdy elektronické avízo přepošlou. A zvládají jich zpracovat i několik najednou, což je telefonicky neřešitelná situace. U pacienta s nekomplikovanými diagnózami je dnes vyplnění avíza otázka půl minuty až minuty. Stále ale vidím ještě prostor v tom, abychom zadávání o něco zjednodušili. Někdy můžeme mít zdravotník u pacienta pocit, že ho avizování zdržuje, ale elektronická varianta je určitě rychlejší a pohodlnější než telefonická. Telefonická cesta nemůže být nikdy rychlejší, když bude dispečerka zapisovat hodnoty na papír, zatímco je já mohou rovnou naklikat do jednotlivých polí v aplikaci. Jak to bude dál Až vyřešíme některé technické záležitosti, bude možné v nových služebních telefonech používat aplikaci MedText také k avizování pacientů. Na mobilním telefonu je avízo samozřejmě mnohem lépe použitelné v terénu, kdy s sebou často ani nemáme tablet, což je kritické na letce, ale jistě často i pro ostatní výjezdové skupiny. Máme plány, jak upravit formulář, aby byl jednodušší. Brzy také bude funkční automatický přenos dat z avíza do dokumentace – například iktová karta a trauma triage, ale i vitální funkce a také diagnózy ve vazbě na vybranou klasifikaci, odpadne tak dvojí práce. Stěžujte si, prosím Vyžadované údaje pro jednotlivé diagnózy jsou dělané ve spolupráci s odborníky, jako například CMP, kdy víceméně kopírujeme iktovou kartu. Zároveň ale nic není tesáno do kamene. Úpravy struktury ani obsahu avíza nejsou náročné. Velmi uvítáme zpětnou vazbu, nad kterou se vždy zamyslíme, a přínosné podněty zapracujeme. A prosím, neváhejte si stěžovat. Většina problémů má rychlé řešení. Dokážeme je odstraňovat i v řádu minut. Úplně na závěr. I když vždycky budeme muset umět pracovat s tužkou a papírem, kdyby nás technika z nějaké důvodu zradila, pokuste se vidět avízo v širším kontextu. Skutečně celkově usnadňuje celý informační tok i samotné předání pacienta do nemocnice. I když to třeba v nemocnici neslyšíte, jsou zde za poslaná avíza rádi a v konečném důsledku mají největší prospěch z hladkého předání ve zdravotnickém zařízení naši pacienti.