P o vynucené koronavirové přestávce obnovila v letošním roce pražská záchranka cvičné jízdy na polygonu. A tato příležitost, jak si osvojit správné reakce na různé krizové situace za volantem, řadě z nás zjevně chyběla. „První vypsané termíny se vždy rychle zaplnily, což je skvělé,“ říká vedoucí Vzdělávacího a výcvikového střediska Zdeněk Břečka. Těm, kteří ještě na polygon nevyrazili, to nemusí být líto, VVS bude pravidelně vypisovat další termíny. A od druhého pololetí navíc přibývá možnost vyrazit na polygon i v noci. text JAN HORKÝ foto ARCHIV VYRAZTE NA POLYGON. NOVINKOU JSOU NOČÍ JÍZDY „Od letošního roku jsme začali spolupracovat s polygonem MAX CARS u Příbrami. Nabízíme zde kurz bezpečné jízdy na denním polygonu a novinkou ve druhém pololetí bude i noční výcvik, což je v rámci nabídky polygonů poměrně ojedinělé. Člověk za zhoršených podmínek zažije, o kolik hůře jsou překážky viditelné. Z toho důvodu dochází k překvapivějším situacím a zároveň reakce na ně mohou být delší. Podobnou situaci mohou v Praze typicky způsobit chodci, kteří se před vozem znenadání objeví při přebíhání silnice v úzkých pražských uličkách. Na polygonu se tyto situace simulují pomocí kuželů nebo vodní stěny, která nečekaně vystříkne v krátké vzdálenosti před vozidlem,“ popisuje Zdeněk. Kompletní instrukce, co je potřeba pro účast na kurzu, najdete na nástěnce vzdělávacího modulu po rozkliknutí odkazu po straně článku. Kurz je dobrovolný, zmiňme ale dvě věci, které účast podmiňují. Protože se jedná o proplácené rozvojové vzdělávání, musí mít účastník podepsanou smlouvu na PKP. Druhou podmínkou je pak pro ty, kteří by chtěli řídit na polygonu vozidlo RZP, mít u organizace status řidiče a řidičské oprávnění skupiny C, s „béčkem“ nelze na polygonu ve velké sanitce kvůli bezpečnosti jezdit. Termíny vypisuje VVS přes vzdělávací modul. „Kolegyně a kolegové se nemusejí bát, že by se na ně nedostalo. Smlouvu s příbramským polygonem máme na čtyři roky, respektive proškolení 400 účastníků. Mělo by se tedy dostat na každého zájemce,“ říká Zdeněk. Chválí si, že s polygonem se podařilo vyjednat program „šitý na míru“ našim vozům, které se vzhledem k ambulantní nástavbě svým těžištěm od většiny jiných automobilů složek IZS odlišují. Vhodné i pro začátečníky Každý jednotlivý kurz má na starosti některý z našich lektorů řízení. Na polygonu se skutečně hlavně řídí, teorie je omezená přibližně na hodinu, kdy se proberou nacvičované situace. Praktická výuka za volantem trvá šest hodin. A je přizpůsobená i zkušenostem jednotlivých účastníků. „Pokročilí mají jízdy o něco náročnější, aby si z polygonu skutečně něco odnesli. A zároveň nováčci nemusejí mít strach, že bychom je hodili do divoké vody. V klidu si mohou vyzkoušet, co potřebují a pak si mohou postupně obtížnost přidávat,“ popisuje Zdeněk. A přidává důvody, proč by měl na polygon vyrazit každý řidič: „Nerad bych, aby se bral polygon jako odměna nebo trest, ale běžná součást práce, kdy si člověk vyzkouší za volantem některé krizové situace. Když je člověk nezažívá, časem je přestane řešit intuitivně a zvyšuje se možnost, že udělá chybu. Na polygonu si situace typické pro pražský provoz může každý připomenout.“ Polygon na „příbramském letišti“ není jediným způsobem, jak si zdokonalovat řidičské schopnosti. Díky spolupráci s Armádou ČR máme k dispozici i terénní polygon, který je nyní určený hlavně pro řidiče RLP, řidiče speciálů a inspektory. A pokud se někdo necítí za volantem ve své kůži, může si domluvit s našimi lektory i individuální kondiční jízdu, pořádají se v podstatě denně. Simulovaný výjezd se vším všudy „V rámci kondiční jízdy jsme schopní udělat i simulovaný výjezd, aniž bychom zatěžovali ZOS. Vše probíhá jako při standardním výjezdu, včetně zadávání statusů na CarPC. Je to velmi vhodné i pro mimopražské kolegy, kteří nemají předchozí zkušenosti s naším systémem navigace. V klidu a bez stresu si vyzkouší jízdu k pacientovi,“ dodává Zdeněk s tím, že děkuje lektorům řízení, kteří se věnují velmi svědomitě a nad rámec svých běžným povinnostem výcviku našich řidičů. „Tím se velkou měrou podílejí na bezpečných jízdách vozů ZZS HMP. Děkuji.“ Na závěr přidává ještě jeden ze směrů, kterým by se u nás mohl jednou rozvoj řidičských schopností ubírat: „Zajímáme se o simulační výcvik řidičů, kdy bychom z některé vyřazené sanitky v podstatě udělali simulátor, který by napodoboval reálnou jízdu ve 3D prostředí. Daly by se tak připravit situace, které nejde ani na polygonu jen tak nasimulovat. Zvažujeme nyní, jak řešení k tomuto účelu případně vybrat.“ Navštívit modul Pokročilí mají jízdy o něco náročnější.