GDPR: OSOBNÍ ÚDAJE JSOU U NÁS V BEZPEČÍ O d 25. května platí v celé Evropské unii nové nařízení na ochranu osobních údajů, pro které se používá zkratka GDPR. Pro mnoho společností a organizací je to velké téma a asi každý, kdo v uplynulých měsících sledoval média, se s těmito čtyřmi písmeny setkal. Hlavním smyslem nařízení je sjednotit, zpřehlednit a posílit ochranu osobních údajů občanů EU. Jak k GDPR přistupujeme u ZZS HMP? text REDAKCE foto PIXABAY Zpracování osobních údajů můžeme pro potřeby tohoto textu rozdělit do dvou rovin, a to na osobní údaje pacientů a osobní údaje zaměstnanců. Podívejme se nejdříve na první skupinu. V každodenní praxi zdravotnické záchranné služby přicházíme do styku s řadou citlivých osobních údajů, jako je například zdravotní stav pacientů. Tato kategorie zasluhuje podle nařízení zvláštní režim ochrany. Dobrou zprávou je, že se tak dělo už před platností nařízení a Elektronická zdravotnická dokumentace, kterou využíváme v terénu, splňuje všechny náležitosti, jež GDPR ukládá. I analýzy následného nakládání s osobními údaji pacientů (například poskytování třetím stranám, přístup k těmto datům či jejich archivace a skartace), které ZZS HMP vypracovala, došly k závěru, že všechny tyto úkony probíhají v souladu s nařízením. Procesy máme nastavené správně a budeme-li dodržovat povinnou mlčenlivost, tak jak nám ji ukládá zákon, budou u nás i nadále osobní údaje pacientů v bezpečí. Podrobná směrnice ohledně nakládání s osobními údaji bude v nejbližších dnech umístěna na intranetu. Pokud by se některý ze zaměstnanců setkal s incidentem, kdy by došlo (nebo mohlo dojít) k porušení ochrany osobních údajů zpracovávaných naší organizací, oznámí takovou skutečnost na e-mailovou adresu gdpr@zzshmp.cz, odpovědní pracovníci se pak budou tímto podnětem zabývat. Máte-li pochybnosti ohledně nakládání s osobními údaji v rámci naší organizace, můžete se rovněž obrátit na pověřence pro ochranu osobních údajů. Tuto funkci u ZZS HMP vykonává Mgr. Bc. Vladimír Oliberius. Kontaktovat ho můžete na e-mailu: vladimir.oliberius@zzshmp.cz. Co se týká osobních údajů našich zaměstnanců, zpracovává ZZS HMP takové údaje, které vyžaduje plnění pracovně-právního vztahu, a to pouze na nezbytně dlouhou dobu. Personální oddělení vydalo interní sdělení, ve kterém se přesně dozvíte, která data a proč o vás ZZS HMP zpracovává a jak s nimi nakládá. Nařízení je dostupné na intranetu. Přístup mají jen oprávnění zaměstnanci Z analýz zpracovávání osobních údajů u ZZS HMP vyplývá, že k těmto datům nemá přístup nikdo nad rámec svých pracovních povinností. Osobní složky zaměstnanců jsou uloženy v uzamykatelných skříních v personálním oddělení. Dokumenty o platu jsou uloženy ve stejném režimu v platové účtárně. Do osobní složky i do podkladů pro výpočet platu jsou zaměstnanci na svou žádost oprávněni nahlédnout nebo si z nich pořídit opis. V případě nesprávných údajů, můžete požádat o jejich doplnění či opravu. Zaměstnavatel je povinen provést výmaz osobních údajů zaměstnance, jakmile pomine účel, pro který byly osobní údaje zpracovány. Jako zaměstnanci jste oprávněni o takový výmaz sami požádat. Zaměstnavatel vám vyhoví, pokud nemá zákonnou povinnost dané informace uchovávat pro účely ochrany oprávněných zájmů. Požadavky týkající se zpracování osobních údajů zaměstnanců vyřizují pracovnice personálního oddělení, kontaktovat je můžete na e-mailu personalni@zzshmp.cz nebo na telefonním čísle: 222 070 371 a 372. gdpr@zzshmp.cz vladimir.oliberius@zzshmp.cz personalni@zzshmp.cz