N ejen na podzim a nejen v pražské dopravě se vám budou za volantem hodit zkušenosti, které si odvezete z královehradeckého tréninkového polygonu. Od října zde začínají kurzy pro zaměstnance pražské záchranky, kteří slouží v terénu – týká se to všech řidičů, zdravotnických záchranářů a garážmistrů. Jízda ve smyku, vyhýbání se překážkám nebo brzdění v různých rychlostech jsou jen některé ze situací, které si zde vyzkoušíte. text JAN HORKÝ foto ARCHIV R. TOMKY, S-Drive ŠTĚSTÍ PŘEJE PŘIPRAVENÝM. OBZVLÁŠŤ NA SILNICI Trénovat budeme na polygonu S-Drive poblíž letiště v Hradci Králové, zařízení patří k nejmodernějším v České republice a některé technologie, které se zde vyžívají, jinde nenajdete. Kurzy probíhají v rámci rozvojového vzdělávání – zúčastnit se můžete ve vašem volném čase a účast vám bude uhrazena (240 Kč/hod). Podmínkou je, abyste měli podepsanou smlouvu (dohodu) na Pracovišti krizové připravenosti. Návrhy na smlouvy dává VVS a připravuje personální oddělení. Na kurz se přihlásíte prostřednictvím Vzdělávacího modulu, vždy alespoň 14 dnů před vybraným termínem. Na polygon se vyráží každý čtvrtek, a to v sedm hodin ráno ze základny na Černém mostě. Zde bude čekat připravená technika, kterou účastníci odjedou. Maximální kapacita kurzu je deset lidí, kteří budou mít k dispozici až pět vozů (pro RZP, RLP a případně i garážmistry). V jednom voze se tak prostřídají během dne maximálně dva řidiči, což je záruka, že si řízení užijete opravdu dosyta. „Myslím, že od brzdění bude mnohé bolet noha,“ říká s úsměvem Robert Tomka, lektor Vzdělávacího a výcvikového střediska, který kurzy zaštiťuje. Myslím, že od brzdění bude mnohé bolet noha. Kurz bude končit kolem čtvrté hodiny odpoledne, aby se všichni stihli do šesté hodiny vrátit do Prahy. Počítá se také s pauzou na oběd, ten si každý hradí sám. Ráno si vyberete z nabídky přibližně pěti jídel a kolem poledního vám oběd přivezou přímo do areálu polygonu. Nebude se tak ztrácet čas žádným přesunem. „Naším cílem je kurz maximálně zaměřit na praktický výcvik. V úvodu si během dvaceti minut připomeneme teoretické základy, kterým se ale na záchrance věnujeme dlouhodobě, takže pak rovnou vyrazíme na polygon. Jsem přesvědčený, že největší přínos bude pro kolegyně a kolegy mít, když si vše vyzkouší na vlastní kůži přímo za volantem,“ doplňuje Robert. Jak zvládnout smyk Na polygonu zjistíte, jak se vůz chová v různých situacích, vyzkoušíte si brzdění na suchém a mokrém povrchu, náhlé vyhýbání se překážkám nebo vás čeká „trhací lavice“, která způsobí náhlý smyk přední či zadní nápravy a vy si budete moci vyzkoušet jako tuto situace zvládnout. „Dopolední část kurzu bude společná pro všechny a strávíme ji na asfaltovém povrchu. Odpoledne se pak program bude lišit podle toho, který vůz kolegové řídí. Řidiči lékařských vozů tak vyrazí v rámci areálu do terénu, aby si vyzkoušeli, jak se vůz chová, když má pod koly bláto nebo hlínu. Garážmistři si zase nacvičí se svou technikou vyprošťování nepojízdné sanitky v terénu,“ popisuje Robert. Počítá se s tím, že se na kurzu v následujících dvou letech vystřídají všichni zaměstnanci, pro které je tento nácvik určený, a to včetně řidičů speciálů. Vedle odborníků z S-Drive vám bude na polygonu k dispozici i lektor Vzdělávacího a výcvikového střediska. Ten se postará o přípravu vozů a hladký průběh celého dne a jednotlivé situace a techniky jízdy s vámi bude rozebírat. Také se vám může věnovat individuálně, pokud si budete chtít nebo potřebovat některé prvky jízdy vyzkoušet podrobněji. Souboj s vlastním egem „Byl bych rád, aby všichni pocítili, jak se během dne zlepší. Na začátku tak budeme vždy provádět jeden cvik a na konci dne ho zopakujeme, aby každý viděl, jaký pokrok udělal,“ říká Robert, který je u záchranky od roku 2002 a až na vůz garážmistrů u nás řídil snad všechno, co má kola. A přidává vlastní zkušenost ze své první návštěvy polygonu: „V řízení se dají dělat až neuvěřitelné pokroky. Když jsem šel poprvé na polygon, tak už jsem měl něco najeto a bral jsem to spíš jako výlet na matějskou, ale tato zkušenost mi skutečně otevřela oči. Je to trochu souboj s vlastním egem, člověk si musí přiznat, že neumí úplně všechno, ale je skvělé, že se to tady může naučit. Vyzkoušíte si za volantem věci, které jinde jen tak dělat nejdou. Ta zkušenost je vážně nedocenitelná a může pomoct v reálné situaci, kdy díky ní zabráníte dopravní nehodě. Všem to upřímně doporučuji, mimochodem, kdyby si někdo kurz platil sám, tak ho to přijde přibližně na částku od 4000 do 7000 korun.“ Dnešní doba je hektická a uspěchaná. Na spoustu z nás jsou kladeny vysoké nároky, které musíme plnit. Život a pracovní povinnosti jsou zaobaleny zákony, metodickými pokyny a jinými nařízeními pod pohrůžkou různých sankcí. Jedna věc je povinnost a druhá je možnost volby. Položme si tedy otázku: „Máme v této spleti povinností možnost volby?“ Odpověď je prostá: „Ano, vždy máme možnost volby.“ Je totiž na nás, jestli se v provozu, v práci nebo v osobním životě, budeme chovat ohleduplně. Gentlemanské či rytířské chování se z provozu na silnicích téměř vytrácí. Většinou je to tak, že někdy třeba i nechtěně způsobené příkoří odstartuje vlnu agrese, která s sebou nese vznik nebezpečných situací. Od naší profese se očekává vysoce profesionální chování i vystupování. Víme, že to není vždy snadné, ale pojďme právě my jít společnosti příkladem, a jak by řekl pan Werich: „Nenechme hněv cloumat svým majestátem“. Robert Tomka