N aše technika prodělala v uplynulých desetiletých intenzivní vývoj, ať už se bavíme o vozovém parku, přístrojích nebo dalším vybavení, které běžně používáme. V tomto ohledu je až paradoxní, že proces avizování pacientů u záchranné služby zůstává posledních 30 let téměř stejný. Věřím, že změnu k lepšímu nyní přináší elektronické avizování, které je už nyní dostupné v tabletu mobilního zadávání dat (MZD). text JAN VÍTEK foto ZZS HMP ELEKTRONICKÉ AVÍZO: TUŽKA A PAPÍR SE LOUČÍ Cílem elektronického avizování je hlavně zkvalitnit a zrychlit přenos informací mezi posádkami, dispečinkem a do blízkého budoucna i zdravotnickými zařízeními, kam pacienty předáváme. Naši zdravotníci přirozeně tento proces detailně znají, tak možná jen pro lepší představu kolegů nezdravotníků se ve zkratce podíváme, jak v současnosti avizování vypadá. „Tichá pošta“ Když avizujeme pacienty, telefonujeme na dispečink informace o pacientově zdravotním stavu, poskytnuté péči a upřesňujeme například i okolnosti události. Údaje si dispečerka zapisuje na papír a následně telefonuje na tzv. kontaktní místo zdravotnického zařízení, do kterého budeme pacienta transportovat. Z kontaktního místa nemocnice pak informace putuje opět ústní formou lékaři na konkrétní oddělení. Zprávu si tak mezi sebou předají i čtyři lidé. Jestli vám to trochu připomíná hru na tichou poštu, tak nejste zase tak daleko od pravdy. Představte si, že někomu diktujete spoustu údajů do telefonu, jste ve stresu, okolo je hluk a řada dalších vlivů, které vás ruší... Nelze se pak divit, že se vyskytují problémy technické i komunikační, trvá to dlouho a sdělení ne vždy doputuje kompletní nebo v nezměněné podobě. Přesnější a rychlejší Jak to změní elektronické avizovaní? Jsem přesvědčený, že pouze k lepšímu. Odpadnou komplikace s dovoláním se na dispečink a ztráta či zkreslení informací. Celý proces je elektronickou cestou i výrazně rychlejší. Jistě jste si už všimli, že v systému mobilního zadávání dat (MZD) na tabletech přibylo nové tlačítko AVÍZO. Po jeho rozkliknutí se otevře okno, kde avízo krok za krokem připravíte a vygenerujete výsledný strukturovaný text. Zadání údajů do avíza jsme chtěli udělat co nejjednodušší a nemělo by vás zde nic překvapit. Struktura nadále vychází ze zavedené metodiky pro avizování ATMIST. Tato metodika byla původně určená pouze pro traumata, zatímco při naší praxi se potkáváme s podstatně širším spektrem stavů, provedli jsme proto určité změny. Platforma vám má zadávání co nejvíce usnadnit. Když tedy například vyplníte rok pacientova narození, automaticky se dopočítá i jeho věk. V případě zadání rodného čísla se vyplní i kolonka s pohlavím. Povinný je pouze věk; rodné číslo je volitelné – pro situace, kdy je jeho odeslání s avízem žádoucí, například u CMP nebo pacientů, které budeme transportovat do nemocnice, kde již byli ošetřováni. Klíčové je pole Klasifikace, kde zadáte typ události, ke které jste vyjeli. Vybíráte zde z předdefinovaných možností a podle toho, jaký typ události zvolíte, se dále uzpůsobí i další pole k vyplnění – bude se tedy lišit u dopravní nehody, porodu nebo CMP. Vždy vám budou nabídnuty jen takové informace, které jsou pro daný typ události do avíza potřeba. Připravili jsme to takto pro všechny obvyklé „centrové stavy“. Hned také před sebou uvidíte, co je třeba vyplnit a nebudete muset pátrat v paměti, jestli jste na něco nezapomněli. Aplikace nabízí položky k výběru, na které by se ptala i dispečerka po telefonu. Jako příklad můžeme použít dopravní nehodu. Při jejím výběru v poli klasifikace se automaticky objeví další pole s možnostmi, abyste mohli událost a pacientův stav přesně popsat. Opět vybíráte z předpřipravených možností, se kterými se obvykle setkáváme. V případě traumat můžete zaškrtnout i více možností poranění a diagnóz. Kdybyste přeci jen zasahovali u specifického typu události, který by se předvolbám vymykal, můžete vždy podrobnosti připsat do poznámky. Schválně si zkuste porovnat, jaké možnosti se vám nabídnou při různých typech událostí. Uvidíte, jak se vám pole k vyplnění dynamicky změní. Následuje klasické ABCD, které je pro všechny avíza stejné a povinné. Opět se pole v případě některých situací předvyplní – pokud například zadáte, že jste pacienta intubovali, automaticky se vyplní i pole Zajištění dýchacích cest na UPV. Možná vás překvapí, že nikde nevidíte kolonku pro vyplnění vitálních hodnot. Nepřehlédli jste se ani to není chyba v systému. Momentálně jsme se při vývoji dohodli tak, že tyto hodnoty odesílat nebudeme. Pokud to ale budete považovat za důležité, můžete údaje uvést do pole poznámka. Více o vitálních hodnotách najdete v boxu níže. Vitální hodnoty Ukáže-li se v praxi, že je vitální hodnoty nutné posílat, potřebné číselníky přidáme. Během dosavadního testování se ale potvrdilo, že nemocnice tyto údaje až na výjimky, které jsou v jednotkách případů, nevyžadují. Chápu, že pro někoho může být vypuštění vitálních hodnot lehce kontroverzní. Rozhodli jsme se tak mimo jiné z důvodu, že strohé údaje o vitálních hodnotách vytržené z kontextu klinického stavu leckdy spíše zkreslují pohled na pacientův skutečný stav – například pacient po úrazu může mít vlivem bolesti vysoký krevní tlak, přestože silně krvácí; klinicky se jedná o první fázi šoku. Když budete s vyplňováním avíza hotoví, potvrdíte to klepnutí na pole se zelenou fajfkou vpravo nahoře (vidět je na předchozích obrázcích). Data se exportují do strukturované textové zprávy. V tu chvíli se automaticky přepojíte do aplikace Medtext, která slouží pro textovou komunikaci mezi zdravotníky. Zde už jen stačí kliknout na políčko odeslat a avízo se zobrazí dispečerce. Ta přijetí avíza snadno potvrdí (což bude i určitá pojistka, že zpráva nezůstala někde „viset“), a kdyby bylo třeba, můžete si s ní prostřednictvím Medtextu ještě některé informace upřesnit. Více o MedTextu si přečtete v dalším boxu. Bezpečný chat pro zdravotníky MedText funguje podobně jako chatovací aplikace, které běžně používáme v osobním životě – třeba messenger od Facebooku nebo Whatsapp. MedText je ale speciálně vytvořený pro zdravotnické prostředí, mimo jiné funguje s vysokou úrovní zabezpečení a splňuje i požadavky GDPR na ochranu citlivých osobních údajů. Umožňuje také hlasové volání a videohovory, které mohou v budoucnu sloužit například ke konzultacím. A máte hotovo: avízo jste odeslali, dispečink může přesné a přehledné informace zpracovat, předat dál a vy se můžete věnovat dál pacientovi. Celý proces avíza touto metodou zabere maximálně dvě minuty, spíše mnohem méně. Jak to bude nyní a dále? • TESTOVACÍ PROVOZ ZAČAL 21. prosince 2020. Od tohoto data je možné elektronické avízo používat naostro při výjezdech. Mějme prosím na paměti, že se jedná o zásadní novinku nejen pro výjezdové skupiny, ale i pro dispečink a budeme si všichni muset novému systému chvíli přivykat. V případě jakýchkoli nejasností avizujte klasickou cestou! • DOBROVOLNOST. Chci zdůraznit, že používání systému je dobrovolné. Můžete avizovat dál po telefonu, ale všem mohu jen doporučit, aby se s novým způsobem začali seznamovat. • BUĎTE TRPĚLIVÍ. Mějte se systémem (i sami se sebou) prosím na začátku trpělivost. Je normální, že chvíli trvá, než se novinka člověku dostane pod kůži. Zatím ale každý, kdo si elektronické avízo vyzkoušel, zvládl cvičnou verzi odeslat pohodlně do dvou minut (i u komplikovaného stavu), a to bez napovídání, i když to celé viděl poprvé. • ZVLÁŠTNÍ POCIT JE NORMÁLNÍ. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že když s elektronickým avízem začnete pracovat, nejspíš budete mít nepříjemný pocit, že místo toho, abyste se věnovali pacientovi, si „hrajete s tabletem“. Ale buďte v klidu, rozhodně to tak není. Ve skutečnosti jste výrazně efektivnější, než kdybyste telefonovali. Představa, že je telefonické avizování rychlejší, je pouze iluze. Když telefonujete, tak se „jednou rukou“ stejně pacientovi nemůžete věnovat a odpoutání pozornosti je srovnatelné; jen výjimečně navíc stihnete telefonát za minutu, jako se vám běžně podaří avízo odeslat na tabletu. Někdy se za minutu ani nepodaří na dispečink dovolat... Jakmile budete mít systém v ruce, budete mimořádně efektivní. • ZATÍM JEN MEZI NÁMI. V první fázi bude elektronické avizování probíhat jen mezi posádkami a dispečinkem. Našim cílem je, aby s námi do budoucna při avizování komunikovaly prostřednictvím MedTextu i nemocnice. Pak bude možné informace přeposlat na jedno kliknutí v počítači. Nejprve si tento proces ale musíme osvojit u nás na záchrance a pak ho teprve můžeme šířit dál. Až bude fungovat přenos informace od posádky až na nemocniční oddělení, bude to znamenat radikální zrychlení a zkvalitnění celého procesu avizování. O náš systém mají zájem i kolegové z dalších krajských záchranných služeb. • V BUDOUCNU I NA MOBILU. Avizování souběžně připravujeme nejen pro tablety, ale i pro mobilní telefony. Aktuálně pracujeme na tom, abychom měli v dohledné době k dispozici i služební chytré telefony, ve kterých bude aplikace Avízo fungovat. Z vlastní zkušenosti vám můžu slíbit, že verze pro mobilní telefon je ještě více uživatelsky příjemná a avizovat se přes ní dá ještě rychleji. U některých obvyklých stavů avízo vytvoříte a odešlete za minutu, komplikovanou dopravní nehodu zvládnete do minuty a půl a předáte zároveň i více informací než při běžném hovoru. Jsem osobně přesvědčený, že tento způsob avizování a komunikace mezi zdravotníky, kteří jsou zapojeni do řetězce přežití, je výrazným krokem k lepšímu. O tom, že jsme se rozhodli správně, svědčí i zájem ostatních záchranných služeb o tento projekt. A ve verzi pro mobilní telefony je to skutečně „chytrá budoucnost“; to říkám s vědomím, že podobná spojení jsou často jen prázdné nálepky. Přeji vám všem „příjemné uživatelské zážitky“, a kdybyste si přeci jen nevěděli s něčím rady nebo měli nějaké nápady na vylepšení, neváhejte se mi ozvat. Rád vás vyslechnu a poradím. Ještě bych rád zmínil, že projekt můžeme realizovat díky prozíravě nastaveným podmínkám rozvoje elektronické dokumentace a díky důvěře a podpoře ředitele Petra Koloucha v rozhodnutí vydat se novou, neprobádanou cestou. Přeci jen, jedná se o významnou změnu v metodě práce záchranné služby, srovnatelnou se zavedením elektronické dokumentace. Rád bych také poděkoval týmu kolegů a kolegyň z výjezdových skupin a dispečinku, kteří mi pomáhali s přípravou projektu, a Lukášovi z Buškovi z EMD, který měl důvěru v moji vizi, trpělivost s mými nápady a ochotu investovat obrovské množství času a prostředků do rozvoje, který byl v úplných začátcích pouze „do šuplíku“. A na závěr jen taková malá ochutnávka, jak bude vypadat elektronické avízo, až ho budeme mít dostupné ve služebních chytrých telefonech. Na mobilu je vyplnění avíza ještě snazší než na tabletu. Před vyplněním: Vyplňování avíza na mobilním telefonu: Výsledné avízo: