U vědomuji si, že pro někoho může být zavádění novinek, jako je elektronické avízo, dotykové telefony nebo třeba biometrický podpis krokem do neznáma, ale na druhou stranu se nám v pilotních projektech i v samotném provozu opakovaně potvrzuje, že se s novými postupy dokážeme velmi rychle a bez větších komplikací sžít. A věřím, že po krátké době by se chtěl k předchozím variantám vracet málokdo. Závěr roku svádí k bilancování i k plánování. V případě elektronického avíza se můžeme podívat na obojí. text JAN VÍTEK foto ZZS HMP CO NOVÉHO CHYSTÁME V ELEKTRONICKÉM AVÍZU V lednu to budou už dva roky, co jsme zahájili práci s elektronickým avízem. Začali jsme jako první v republice, dnes tento koncept a platformu MedText postupně adoptuje i většina krajů, používají ho také na Slovensku. V některých krajích je dokonce elektronické avízo povinné a avizují tak sto procent pacientů. Z elektronického avizování se stal nový standard. V Praze máme v tomto ohledu ještě rezervy, které jsou dány i specifičností hlavního města s dvěma sty příjmovými místy, z nichž ne všechna elektronické avízo používají. Ale do všech velkých příjmových míst, kam vozíme tisíce pacientů ročně, s výjimkou Thomayerovy nemocnice, už možnost avizovat elektronicky máme. Věřím, že na dobré cestě je zavedení elektronického avíza i v nemocnici Pod Petřínem a také v Bohnicích. Například z VFN máme výbornou zpětnou vazbu. Zde by byli nejraději, kdybychom takto avizovali všechny pacienty, což je dáno i množstvím příjmových míst v nemocnici. Stejně tak dětský urgentní příjem ve FNM velmi oceňuje, když se o pacientech dozví dopředu prostřednictvím avíza, obzvlášť v případech, kdy se zde sjede více posádek najednou. Odeslání elektronického avíza můžeme vnímat svým způsobem i jako míč na straně nemocnice. Tamní personál sám rozhodne, kam chtějí pacienta směřovat, a nám sdělí až výsledné příjmové místo. Dispečink tak nemusí příjmové místo řešit s nemocnicí, tamní personál se připraví a posádky se například vyhnou situacím, kdy se dozví, že s pacientem neměli jet na internu, ale na neurologii. Co se může zdát někomu jako práce navíc, ušetří ve skutečnosti všem spoustu času i nervů. Změny a plány Elektronické avízo je „živý“ projekt, který můžeme upravovat i podle vašich potřeb a zpětné vazby, za kterou jsme velmi rádi. Do avíza jsme tak přidali například kolonky pro vitální funkce. Určitě jsou stavy, kdy není nutné tyto údaje vyplňovat, ale může to být snazší varianta, než je pak sdělovat dodatečně telefonicky. Avízo jsme také v některých částech zjednodušili, například u resuscitace je to skutečně záležitost pár kliknutí, kdy stačí vyplnit čtyři kolonky. Elektronické avizování se stalo novým standardem. Formulář pro avizování v případě KPR Výsledné avízo v případě KPR Rozumím, že pro někoho může být těžší udělat první krok a do avizování se pustit. Chtěli bychom proto vytvořit také testovací prostředí, kde by si mohl každý zkoušet avízo nanečisto. Jistě jste si už také všimli, že je stejné přihlášení do MedTextu na tabletech i v telefonu, což umožňuje plynulou práci na obou zařízeních. Můžeme tak začít avizovat na telefonu v bytě a avízo dokončit na tabletu ve voze. Je to nenápadný, ale důležitý krok. Zavedení dotykových telefonů se ukázalo jako správná volba a dovolím si tvrdit, že nám funguje v provozu výborně. Zajímalo by mě, jestli by se chtěl dnes někdo vracet k tlačítkovým nokiím. Jsme ale stále na začátku toho, k čemu můžeme telefony i v kombinaci s MedTextem využívat. Velmi dobře funguje třeba přidávání příloh do zdravotnické dokumentace. Rádi bychom začali co nejdříve využívat MedText v telefonu i pro přímé konzultace s lékařem, tedy bez účasti dispečinku. Posádka, která bude potřebovat konzultovat, stiskne v MedTextu tlačítko a objeví se adresář s lékaři, kteří jsou aktuálně pro konzultaci k dispozici. Konzultace tak zrychlíme, při zachování zvyklostí, jako je nahrávání hovoru. Telefony nabízejí také využití pro videohovory, které jsou sice časově o něco náročnější než klasický hovor, ale na druhou stranu je možné takto předat i více informací. MedText umožňuje rovněž přenos EKG, což bude možné využít pro konzultace s lékaři a dá posádkám RZP možnost léčit akutní koronární syndrom bez lékaře. Mimochodem, při vyplňování avíza v telefonu, můžete použít místo psaní textu funkci diktování, která při správné artikulaci funguje velmi dobře. Hromadná neštěstí a sdílený sumář Další možností využití MedTextu jsou hromadná postižení osob a zjednodušená tvorba sumáře ve třech krocích. 1. krok Při prvním kontaktu s roztříděným pacientem při hromadném neštěstí naskenujeme nebo zadáme číslo triážové karty a přidáme základní informace jako pohlaví, věk a prioritu. První část formuláře odejde vedoucímu odsunu a dalším nadefinovaným osobám. Z těchto informací se začne automaticky tvořit i sumář, který sdílejí všichni, kteří ho v danou chvíli potřebují. 2. krok V druhém kroku do editovatelného formuláře přidáme informace o pacientově zdravotním stavu. Znovu odešleme formulář, díky čemuž se automaticky aktualizuje sumář, ale informace odejde i na ZOS, které formulář odešle do vybrané příjmové nemocnice. 3. krok Ve třetím kroku zadává vedoucí odsunu informace, kam a kým je pacient odsouván a tato informace jde i vybrané výjezdové skupině, zdravotnickému zařízení a propíše se i do sumáře. Sumář se tak vytváří kompletně automaticky. Odpadá jedna z náročných činností při hromadném postižení osob. Zároveň jsme si vědomi, že sebelepší technologie může selhat a počítáme s tím, že vždy budeme muset být schopni používat klasickou metodu tužka papír jako záložní řešení. Formulář pro avizování v případě HPO Výsledný sumář v případě HPO Informace na jednom místě Budeme rovněž usilovat o to, aby prostřednictví MedTextu chodily posádkám nejen tísňové výzvy, ale i další informace, které dnes dostáváme na pager, jako jsou například dopravní uzávěry nebo aktuální informace z provozu. Novinkou bude také záložka organizace, pod kterou se přesunou kontakty, respektive adresář a další záložky s informacemi, které najdete na intranetu, včetně metodických pokynů. Telefonem také půjde naskenovat seznam pacientových léků, který se automaticky vloží do farmakologické anamnézy. Propojení MedTextu a EZD Jistě nikoho nebaví dělat práci dvakrát. Chceme proto, aby se v budoucnu propisovaly některé informace z elektronického avíza přímo do EZD. Například vitální funkce, nebo triáž kritéria u CMP či poznámka k nynějším onemocněním. Teoreticky by mohlo být jednou možné udělat celou dokumentaci v MedTextu a následně ji jen přenést do EZD. Technicky oba systémy dokážeme propojit, ale musíme ještě dotáhnout, aby se položky z MedTextu správně párovaly s položkami v EZD. Záložka v případě konfliktů V poslední době roste počet stížností, z nichž je drtivá většina na chování a komunikaci. Takové stížnosti se těžce objektivizují a většinou jsou v poloze tvrzení proti tvrzení. Když to okolnosti dovolují, snaží se záchranná služba vždy posádek zastat. Posádky mají nyní další možnost, jak o případných konfliktech při poskytování péče pacientům dát vědět dopředu a záchranná služba se pak nebude o případných konfliktních situacích dozvídat až od třetích stran. V EZD najdeme novou záložku „Konflikt na místě zásahu“ také s předdefinovanými texty, které bude možné upravovat a doplňovat. Bude-li mít záchranná služba o takovém konfliktu informaci, nebude často potřeba následné dotazování posádky při řešení stížnosti. Máme rovněž nový dokument, který se jmenuje Záznam o odmítnutí. Najdeme ho v záložce Předání, který vyplňuje společně se zdravotnickým zařízením, které nás odmítne přijmout. Tento dokument se vyplňuje samostatně a jeho kopie zůstává ve zdravotnickém zařízení. I tento dokument je už vybaven biometrickým podpisem. Velmi brzy nebude třeba dispečinku odhlašovat data o resuscitaci, protože údaje zadáváme v EZD do nové záložky, jejíž vyplnění je velmi snadné. Biometrické podpisy od nového roku Postupně se do provozu dostávají nové tablety, které biometrický podpis podporují. Počítáme, že od příštího roku bychom biometrický podpis spustili pro všechny. Více si o biometrickém podpisu přečtete po kliknutí na odkaz po straně. Budeme nasazovat biometrický podpis do všech dokumentů, které se v PNP podepisují. Vše spustíme najednou v příštím roce a vytvoříme pro všechny přehledné instrukce. Kompletně tak přejdeme na bezpapírovou dokumentaci. Pro posádky to bude velké ulehčení práce, kdy nebudou muset ve voze, pokud se nestihnou vrátit na základnu, převážet řadu dokumentů. V podstatě budeme muset na základně výjezd jen uzavřít. Možná to může pro někoho vypadat jako velký krok do neznáma, ale jsem přesvědčený, že si za pár dnů i na tuto inovaci všichni zvykneme a bude nám to připadat jako standard. Chtěl bych poděkovat všem, kteří nám dávají na zaváděné novinky zpětnou vazbu a podněty, jak je můžeme ještě zlepšovat. Hlavním cílem je ulehčit práci co největšímu počtu zapojených lidí, rychleji zaléčit pacienty a zefektivnit jeho předání do nemocnice. A společně se nám to daří. Přejít na článek