V příštím roce se po několikaměsíčních přípravách spustí pilotní fáze projektu vlastní zdravotnické dopravní služby (ZDS). Využití najde zejména v případě výjezdů nižší naléhavosti i jako záloha pro mimořádné události. „Je vidět, že některá velká města v republice více či méně směřují stejnou cestou,“ říká v rozhovoru náměstek NLZP Zdeněk Křivánek v souvislosti s narůstajícím vytížením provozu napříč kraji. Podívejte se blíže, jak by měla ZDS fungovat. text JAN HORKÝ foto ZZS HMP HLAVNÍM CÍLEM ZDS BUDE ULEVIT POSÁDKÁM Proč chceme zdravotnickou dopravní službu zřídit? Podobně jako záchranné služby v jiných krajích se i my potýkáme s nárůstem událostí nižší naléhavosti. Vyjíždíme také k případům, které by v ideálním světě posádky záchranné služby řešit nemusely. Volající se ale často nemají na koho jiného obrátit a záchranka funguje jako poslední záchytná síť systému. U řady výjezdů, které musíme realizovat, protože nejsou na odmítnutí dispečinkem, potřebujeme spíše transportní kapacitu než specializovanou záchranářskou posádku. A právě to může řešit ZDS. Budeme v tom výjimkou, nebo jsou příklady odjinud? Ve světě funguje například model vozů tzv. BLS Ambulance (basic life support), které se věnují právě výjezdům nižších naléhavostí. Obdobnou službu budou spouštět po Novém roce kolegové v Brně. O tuto možnost se zajímá i Ostrava. Je vidět, že velká města v republice více či méně směřují stejnou cestou. Neobjevujeme Ameriku, převozová služba pod zkratkou DRNR u nás už fungovala, sám jsem u ní začínal, ale před více než deseti lety byla z organizačních důvodů zrušena. Dnes fungují pro převozy soukromí poskytovatelé, proč zřizujeme službu vlastní? Nemáme ambici a nechceme zasahovat do aktivit soukromých poskytovatelů, kteří řeší převozy. Potřebujeme mít ale vlastní transportní kapacitu pro neplánované výjezdy, kdy v daný den někdo zavolá na linku 155, například v případě urotechnických potíží, jako jsou ucpané cévky. Takoví volající, a jsou to i ordinace praktických lékařů nebo domovy seniorů, často jiný převoz v přijatelném čase neseženou a teď k nim vyrážela posádka RZP. Když budeme mít k dispozici naši ZDS, můžeme na takový výjezd v relativně krátkém čase poslat tuto posádku a šetřit kapacity záchranářských výjezdových skupin. Časově vychází spuštění ZDS na kdy? V prvním čtvrtletí roku 2023 chceme spustit pilotní provoz, kdy bychom chtěli mít v denních směnách dva vozy, do budoucna plánujeme pro denní směny čtyři vozy a na noc jeden. To je předpoklad, který můžeme i podle pilotního provozu upravit. Během pilotní fáze se bude novinka sžívat s naším provozem a získáme dostatek údajů k vyhodnocení. Podle toho i rozhodneme o počtu vozů, které v provozu „uživíme“. Jak bude ZDS v praxi vypadat? Posádku budou tvořit dva řidiči ZDS, už probíhají výběrová řízení. Kromě absolvovaného akreditovaného kurzu pro řidiče ZDS, který je základní podmínkou pro přijetí, budeme nové kolegyně a kolegy ještě u nás intenzivně školit. Sloužit budou v klasických dvanáctihodinových směnách. ZDS bude umístěna na Míčánkách, kde se vymění se stanovištěm inspektorů, kteří se přesouvají do Sokolské ulice. Posádky ZDS budou mít k dispozici pro transporty pacientů uzpůsobené a vybavené vozy. Dopravní prostředky budeme soutěžit, pro pilotní provoz nám dočasně vozy zapůjčí kolegové ze ZZS Středočeského kraje. Můžeš přiblížit, jak to bude nasazením posádek v provozu fungovat? Operačně bude posádky řídit náš dispečink. Máme už připravena indikační kritéria, pro typy událostí, které budeme moci ZDS bezpečně předávat, typicky tedy půjde o neakutní stavy, u kterých nebude ohrožení života a zdraví. Od kolegů na ZOS bude zařazení zdravotnické dopravní služby vyžadovat určitou změnu logiky práce. Oproti výjezdům záchranářských posádek bude v případě ZDS o cílovém zdravotnickém zařízení rozhodovat dispečink. Případně vystaví příkaz ke zdravotnímu transportu praktický lékař v ordinaci, odkud budeme pacienta převážet. Co když posádka ZDS na místě zjistí, že pacientův stav je vážnější? Nad rámec povinné výbavy vozů, jako je kyslík, obvazový materiál nebo automatizovaný defibrilátor, chceme mít posádky vybavené ještě automatickým tlakoměrem, glukometrem a pulsním oxymetrem. Pro posádky vytvoříme metodiku, kdy tyto pomůcky použít. Byť se bude jednat o zdravotníky, ze zákona je zde omezení ohledně samostatného vyšetřování a interpretace naměřených výsledků, proto bude probíhat případně konzultace přes nahrávanou linku dispečinku s vedoucím lékařem směny. Ten stav pacienta vyhodnotí a případně rozhodne o dodatečném vyslání záchranářské posádky nebo lékaře. Do budoucna zvažujeme i opačnou variantu, že by záchranářská posádka mohla na místo události nechat přivolat ZDS pro transport pacienta, ale samozřejmě bude záležet na dostupnosti vozů a v pilotní fázi s tím spíše nepočítáme. A už mockrát se potvrdilo, že „Murpyho zákony“ v praxi fungují, takže určitě nové kolegy vyškolíme například i pro poskytování resuscitace, aby byli připraveni na různé situace, se kterými se mohou potkat. Co si kromě úlevy provozu od ZDS slibujete, když se v pilotní fázi osvědčí? Chceme podpořit i další kariérní růst těchto kolegů, kteří by si mohli postupně doplnit znalosti v kurzech a stát se například řidiči ZZS v rámci záchranářských posádek. Druhou myšlenkou je zařadit do posádek i studenty záchranářských oborů, kteří při škole získají praxi, výdělek i vztah k záchranné službě, čímž bychom je pak mohli získat opět do našich posádek. Když se toto povede, může nám to zásadně pomoci s náborem nových kolegů na aktuálním náročném pracovním trhu. Do projektu ZDS se rozhodně nepouštíme s nějakou finanční ambicí – víme, že to nebude zisková činnost, a akceptoval to tak i náš zřizovatel. Ale slibujeme si od ní zejména úlevu pro náš vytížený provoz a pak zmiňovanou pomoc s náborem nových kolegyň a kolegů. Přirozeně bude záležet, jak se služba osvědčí v pilotním provozu. Nechceme prosazovat na sílu něco, co nebude mít pozitivní výsledky. Volající se ale často nemají na koho jiného obrátit...