P říští rok konečně omladí náš vozový park nové sanitní vozy. Ve veřejné zakázce se podařilo vybrat dodavatele 30 sanitek, se kterým už záchranná služba podepsala smlouvu. Prvních 15 kusů sanitek Mercedes Sprinter se skříňovou nástavbou očekáváme v květnu, do provozu by pak měly zamířit během července. Následně obdržíme do konce srpna dalších 15 vozů. text REDAKCE foto ZZS HMP NOVÉ SANITKY PŘIJEDOU NA JAŘE Kvůli technickým záležitostem a také kvůli narušení dodavatelských řetězců během pandemie provázely pořízení nových sanitek komplikace, které postihly celý automobilový průmysl. Veřejnou zakázku bylo nutné dvakrát zrušit a vypsat znovu, protože předložené nabídky nesplňovaly požadavky zadávací dokumentace a nemohly být hodnoceny. „Soutěž probíhá z mnoha administrativních důvodů řadu měsíců, je třeba dát dostatečný čas na podání nabídek, protože požadujeme i zpracování výkresové dokumentace, abychom měli jistotu, že dostaneme skutečně to, co chceme. Do třetice se to konečně podařilo,“ říká Ján Doubrava, náměstek ředitele sekce technicko-provozní. Ve výběrovém řízení zvítězila a nové sanitky pro RZP dodá společnost Variel a.s., která má zkušenosti s dodávkami sanitních vozů pro armádu. Jejím subdodavatelem je polská společnost AMZ Kutno (výrobce sanitních vozidel) a také společnost Mercedes-Benz. Dostaneme tak pro provoz vozy, na které jsme v posledních letech zvyklí. „Do zadávací dokumentace k této zakázce byla zanesena také řada požadavků z ankety mezi kolegy z provozu, z nichž se několik účastnilo i hodnotící komise, která vybrala vítězného dodavatele,“ dodává Ján Doubrava. Hydraulická nosítka? Rozhodnou výsledky z provozu Aktuálně ZZS HMP připravuje soutěž na dalších 25 nových vozů. Když nebudou zakázku provázet komplikace, mohly by první vozy z této zakázky dorazit na přelomu let 2023 a 2024. „V podstatě máme vše připravené pro spuštění soutěže, ale ještě padne rozhodnutí, zda do technické specifikace zaneseme i požadavek na hydraulická nosítka, což by byla v našich vozech novinka. Někteří kolegové po nich volají, jiní naopak nejsou jejich příznivci. Za tímto účelem jsme si vypůjčili sanitní vůz z ZZS Ústeckého kraje, abychom si přímo v pražském provozu využití hydraulických nosítek vyzkoušeli. Zkušenosti vyhodnotíme a následně rozhodneme, zda tuto novinku do zadávací dokumentace zaneseme. Nechceme vycházet z dojmů, ale z praktických zkušeností přímo z našeho provozu, kdy posoudíme výhody a nevýhody,“ říká Ján Doubrava. Když se vše podaří, mělo by tedy být pro provoz v příštích dvou letech k dispozici 55 nových vozů RZP. „Chceme navýšit počet vozidel v provozu tak, aby se mimo jiné vozy po případných opravách vracely původním posádkám a pohybovali jsme jimi mezi jednotlivými stanovišti co nejméně, což je bohužel v poslední době nutnost,“ dodává Ján Doubrava. Když se vše podaří, mělo by být pro provoz v příštích dvou letech k dispozici 55 nových vozů RZP.