text PETR KOLOUCH foto ZZS HMP JAK POMŮŽEME ZATÍŽENÉMU PROVOZU? M ilé kolegyně, milí kolegové, před pár dny nám dorazila přepravka plná pestrobarevných srdíček, která speciálně pro nás namalovaly děti z mateřské školky v Šeberově s textem: „Děkujeme všem pracovníkům záchranné služby a všem záchranářům za jejich obětavou práci. Nesmírně si vás vážíme.“ Drobnost, ale věřím, že vás potěší stejně jako mě. Ještě větší radost mám z toho, že dlouhodobě v případě záchranné služby v Praze převažuje počet pochval a poděkování od pacientů a jejich blízkých nad stížnostmi. Počet zasílaných reakcí, kdy je někdo s poskytováním naší služby nespokojený, začal nicméně v poslední době narůstat. Ne snad z pohledu kvality a odbornosti, ale evidujeme vyšší počet stížností na komunikaci a neprofesionální chování posádek na místě události. Plně si uvědomuji, že za sebou máme několik náročných let v řadě, emoce jsou obecně ve společnosti vypjatější a každý jsme „jen“ člověk. Ale také jsme profesionálové, kteří by měli umět rozlišovat, kdy je jaká poznámka či reakce na místě, a kdy je lepší zatnout zuby. Vítezství ani poučení pacienta či příbuzných se většinou nedostaví, naopak, k nám i ke zřizovateli doputuje stížnost a rozjíždí se vyšetřovací mašinerie bez vítězů a poražených. Vždy však zůstává hořkost a pocit nespravedlnosti na obou stranách. Chci vás ujistit, že v případě všech stížností, kdy to okolnosti dovolují, stojí záchranná služba vždy za svými zaměstnanci. Abychom byli na podobné situace lépe připraveni, zavedli jsme do elektronické zdravotnické dokumentace možnost v případě konfliktu během výjezdu – ať k němu dojde na místě události, při transportu, či při předávání pacienta – vyplnit stručnou poznámku, o co se jednalo. Nejenže tak o konfliktu uslyšíme od vás jako od prvních, ale usnadníme si tak i následné dotazování v případě obdržení oficiální stížnosti. Více si o tom přečtete v článku od kolegy Jana Vítka, který se věnuje i dalším novinkám, například elektronickému avizování. V loňském roce jsme měli rekordní počet výjezdů a také letos evidujeme v množství řešených událostí rostoucí trend. Obdobnou situaci hlásí i záchranné služby v dalších krajích a shodují se s námi, že jde především o události nižší naléhavosti, které by v ideálním světě nemusely (a neměly) řešit specializované posádky záchranné služby. V současném systému ale často jiná možnost není. Abychom ulevili našemu velmi zatíženému provozu, podnikneme v tomto dvě opatření. Od obou očekáváme reálný efekt, který sami pocítíte. V letošním roce jsme nachystali vše, abychom v novém roce spustili, zatím v pilotním provozu, projekt vlastní zdravotnické dopravní služby. Vybrali jsme už první kolegy, kteří se nám přihlásili na pozice řidičů, máme zajištěné vozy a ladíme poslední detaily. ZDS budeme využívat zejména pro transporty nízké naléhavosti do zdravotnických zařízení, které dnes musí řešit záchranářské posádky. Více si přečtete v rozhovoru se Zdeňkem Křivánkem. Úlevu provozu přinese také intenzivnější, smluvně definovaná a legislativně správná spolupráce s poskytovateli PPNP. Pro exponované denní doby budeme mít od soukromých společností vyčleněné vozy navíc, které budou k událostem vysílány přímo naším dispečinkem. Činnost těchto posádek budeme mít plně pod kontrolou, včetně kvality poskytované péče. Denní službu tak posílíme hned o několik vozů, které budeme moci využít, navíc překryjí i vaše střídání směn. V obou těchto případech děkuji všem kolegyním a kolegům, kteří se na přípravě projektů podílejí, a také našemu zřizovateli, zdravotním pojišťovnám a soukromým společnostem, které těmto plánům vyšly vstříc. Nastává konec roku, do kterého vám všem přeji dostatek sil a trpělivosti. Mám velkou radost, že jsem se mohl s řadou z vás vidět na našem předvánočním setkání. Přeji vám všem, pokud možno, klidné svátky s vašimi blízkými a hodně zdraví, štěstí, spokojenosti a využitých příležitostí v dobrém roce 2023. Na závěr mi dovolte, abych se také připojil k poděkování od dětí ze Šeberova, které zmiňuji v úvodu. Naše organizace v letošním roce oslavila 165. výročí od svého založení a vy jí děláte čest. Děkuji vám za to. Přeji vám příjemné čtení. Petr Kolouch, ředitel