KDYŽ SE SEJDE ČTVRT MILIONU LIDÍ Ž e se v Praze „něco“ děje, muselo být v sobotu 16. listopadu jasné každému, kdo jel kolem 13. hodiny odpoledne metrem. Vagony byly zcela zaplněné už několik zastávek před stanicí Hradčanská, kam většina cestujících směřovala. Na nástupišti nebylo téměř k hnutí, člověku zabralo 10 minut, než se dostal z podzemí eskalátory na povrch, a na ulici to nebylo o moc lepší. Tisíce lidí se pomalu sunuly po chodníku i vozovkou na demonstraci na Letenské pláni. Podle odhadů se zde sešlo na 250 000 tisíc lidí. Nechme stranou politiku a podívejme se spolu s našimi krizovými manažery spíše na to, co za přípravy na straně pražské záchranky podobným akcím předchází a jaká opatření přijímáme v době jejich konání. text JAN HORKÝ a PKP foto JANA POŠTOVÁ Během víkendu 16. a 17. listopadu, kdy vedle zmíněné demonstrace probíhaly ještě vzpomínkové akce v souvislosti s 30 lety od Sametové revoluce, pražská záchranka posílila denní a noční službu o dvě výjezdové skupiny RZP. V sobotu byl na Letnou k ulici Milady Horákové přistaven také Golem. V něm a ve stanech Českého červeného kříže rozmístěných po Letenské pláni bylo připraveno poskytnout péči 19 našich zdravotníků. Po celý víkend pak krizový manažer Ondřej Šedivka a náměstek SNLZP Zdeněk Křivánek zastávali role koordinátorů zdravotnických opatření. Za sobotu jsme na Letné ošetřili 29 pacientů, většinou šlo o lehčí úrazy, do nemocnice transportovala posádka připravené RZP jen jednu pacientku se zlomenou rukou. V Golemu se střídaly chvíle, kdy byl poměrně klid, s okamžiky, kdy kolegyně a kolegové vyšetřovali a ošetřovali několik pacientů najednou. I na značné množství lidí, které bylo nahuštěno na takto malém prostoru, ale probíhalo vyhledávání pacientů, jejich doprava do Golema a poskytování péče bez větších zádrhelů. Hladký odjezd sanitky Vidět to bylo i při odjezdu sanitky se zmiňovanou pacientkou, kdy vůz projel poměrně rychle uvolněným postranním koridorem. Spolupráci s organizátory si na Letné naši koordinátoři pochvalovali – komunikovali v předstihu, nechali si doporučit vhodná opatření a zajistili i dostatek dobrovolníků pro mobilní hlídky. Potvrdilo se, že když se nepodcení příprava, zpravidla už na místě probíhá vše v pořádku. Postranní koridory byly jedním z našich požadavků, který jsme s organizátory řešili. Na ještě rozsáhlejší demonstraci v létě, rovněž na Letné, se ukázalo, že jeden středový koridor je nedostačující. Při takto velké koncentraci lidí je jízda sanitním vozem po ploše prakticky nemožná a rychlejší bylo chodit pěšky. V Praze se poměrně často konají události, při kterých se sejdou desetitisíce až statisíce lidí, ať už jde o kulturní či sportovní akce, oslavy různých výročí nebo demonstrace. Velkou výzvou byly loni například oslavy 100. výročí založení samostatné republiky nebo letošní koncert písničkáře Eda Sheerana, což byla největší hudební akce, která se kdy konala v pražských Letňanech. Specifické bylo také rozloučení s Karlem Gottem, kdy jednotlivé piety probíhaly na různých místech po Praze za početné účasti veřejnosti. Letos v létě se pak na Letné při demonstraci sešlo až 300 000 lidí a jednalo se o největší shromáždění od roku 1989. Potřebujeme mít přehled Zdravotnický dozor na podobných akcích si organizátoři v naprosté většině případů domlouvají se soukromými poskytovateli zdravotnických služeb, případně s Českým červeným křížem a dobrovolníky. I tak ale každá taková událost vytváří vysoké nároky na záchrannou službu. Všechny tyto akce se snažíme monitorovat a předcházet potenciálnímu nebezpečí, které logicky vyplývá z vysoké koncentrace lidí na poměrně malém prostoru. Neusilujeme o to, abychom na těchto akcích vykonávali přímo asistenci, ale potřebujeme znát informace o jejich průběhu, abychom na to připravili náš provoz. V ideální variantě se organizátoři prostřednictvím našeho zřizovatele – Magistrátu hl. m. Prahy – spojí se záchrankou a dalšími složkami IZS, aby se společně v rámci koordinačních schůzek jasně domluvili na postupech a opatřeních, které budou v době konání události probíhat. Bohužel se to ale neděje tak často a někteří pořadatelé informace z vlastní iniciativy nepředávají. Stane se, že se záchranné službě ani neozvou s tím, že se akce bude konat. „Páčení“ informací Člověk si pak někdy připadá, že se až vnucuje, když obvolává organizátory a páčí z nich informace. Navíc bývá velmi obtížné „dohnat“ někoho, kdo je schopný předat validní údaje. Akce ale nemůžeme ignorovat a schůzky se snažíme vyvolávat na náš popud. Voláme také soukromým poskytovatelům, kteří zajišťují zdravotnický dozor, a snažíme se od nich získat informace o předpokládané návštěvnosti, počtu a rozmístění jejich sil a prostředků či případných přístupových trasách pro naše vozy. Použijeme jejich mapové podklady nebo vytvoříme naše vlastní a spolu s kontakty na zdravotnický dozor, je předáváme na Zdravotnické operační středisko a také inspektorovi, kterého využíváme i pro zdravotnický monitoring některých akcí. Pokud se dá předpokládat, že naše posádky budou na místo vyjíždět, dostanou se potřebné informace také k výjezdovým skupinám. Informace pak předáváme i zdravotnickým zařízením, aby byla připravená na případný zvýšený příjem pacientů. V případě některých akcí je pak posílen i běžný provoz o posádky RZP i RLP, například loni 28. října sloužili také dva inspektoři namísto jednoho, každý ve svém voze. O pomoc s běžným provozem v těchto dnech žádáme také poskytovatele PPNP. Efektivní využívání sil a prostředků Nemít na některých akcích koordinátory, hrozilo by, že ke každému z ošetřovaných pacientů bude muset jednotlivě vyrážet naše posádka. V takové situaci se už reálně bavíme o potenciálním vyhlášení traumatologického plánu. Jen při demonstraci na Letné bylo v létě celkem ošetřeno 70 lidí, transportovat do nemocnice bylo třeba ale jen deset pacientů, z čehož naše posádky vezly polovinu. Než aby za každým pacientem vyrážela výjezdová skupina, je pro běžný provoz výrazně praktičtější, aby byl na místě přistavený Golem a ošetření pacientů, u kterých není transport do nemocnice nutný, probíhalo zde. V poslední době se nám také velmi osvědčila spolupráce s Českým červeným křížem, ať při poskytování první pomoci, nebo při zajišťování komfortu ošetřovaných pacientů, díky čemuž můžeme naše síly a prostředky efektivně využívat. Letošní rok byl co do počtu a rozsahu velkých akcích mimořádný a rádi bychom poděkovali všem, kteří se podíleli na péči o pacienty přímo na místech konání, a těm, kteří v té době zajišťovali běžný provoz záchranné služby v terénu i na dispečinku a také pomohli s obsazením všech směn. Odvedli pokaždé skutečně skvělou práci. Neusilujeme o to, abychom na akcích vykonávali asistenci, ale potřebujeme znát informace o průběhu, abychom na to připravili náš provoz.