7 OTÁZEK A ODPOVĚDÍ L eden 2018 pro nás znamená přechod na ostrý provoz Elektronické zdravotnické dokumentace (EZD) a Mobilního zadávání dat (MZD). Níže najdete doporučené a v praxi ozkoušené postupy pro některé typy úkonů, na které se v provozu často ptáte. Tématu se určitě budeme podrobně věnovat i v dalších číslech TEPu. Pokud máte dotazy nebo tipy, o které byste se chtěli podělit s ostatními, pošlete nám je na adresu tep@zzshmp.cz a my se postaráme, aby na ně případně odpověděli ti nejpovolanější. 1. Stačí zadat číslo cizincova pasu? Nestačí. Číslo pasu cizince neznamená dostatečnou identifikaci a jen podle tohoto údaje není v našich silách pacienta ze zahraničí dohledat. Mimochodem, je to problém u 80 procent neproplacených faktur. Je opravdu zásadní pokusit se od cizinců získat maximum údajů, v obtížných situacích kontaktujte inspektora, který vám v terénu pomůže. 2. Kde hledat nápovědu? Když budete potřebovat při práci v mobilním zadávání poradit, klikněte na ikonu modrého kroužku s bílým „i“. Jde o kontextovou nápovědu, jejíž databáze se neustále rozšiřuje. Rychle tak můžete získat potřebné informace. MOBILNÍ ZADÁVÁNÍ DAT: text JAN VÍTEK, JAN HORKÝ video ONDŘEJ BŘEZINA 3. Jaká pole je správné zaškrtnout při importu výzvy? Při importu přeposílané výzvy, když například lékař přeposílá informace posádce RZP, je potřeba zaškrtnout možnost Všechna textová pole. Z datových polí zaškrtněte pouze Hlavičku a Diagnózu. Všechna textová pole jsou zaškrtnuta proto, aby bylo předáno vše, co napsal lékař. Z datových polí stačí zmíněná dvě, protože do všech ostatních polí, jako je například anamnéza, stačí dopsat „viz výše přeposlaná zpráva“ (je i v předdefinovaných textech). Samozřejmě, že diagnóza lze vždy změnit, ale jedná se o pole, na jehož obsahu se obě spolupracující skupiny pravděpodobně shodnou, není tak důvod tato data nepřevzít. Na vytisknutém parere se pak objeví přeposlaná zpráva i doplněné informace posádkou RZP na jednom papíře. V budoucnu budou všechna pole už dopředu zaškrtnutá tak, jak popisujeme výše, a nebude nutné je zaškrtávat ručně. Pracuje se na tom. 4. Jak přeposlat výzvu koronerovi? Koronerovi lze přeposlat výzvu i ve chvíli, kdy ještě není na místě. Když je koroner na jiném výjezdu, tak ho sice dispečink nemůže přidat jako spolupracující posádku, ale existují dva způsoby, jak tuto situaci řešit. První způsob: Domluvte se s dispečinkem, ať dá vědět, až bude koroner na cestě a v tu chvíli mu můžeme výzvu snadno přeposlat. Druhý způsob: Při přeposílání výzvy si odškrtněte možnost „zobrazit spolupracující posádky“, vyberete vůz, kterým jede koroner, a zvolte ho. Zatím pro tuto variantu neexistuje elegantnější řešení, do budoucna ale počítáme s tím, že vymyslíme, jak tuto variantu naprogramovat. 5. Budou tokeny odolnější? Ano. Časté připomínky z provozu upozorňují na to, že aktuálně používané tokeny nejsou dostatečně odolné a pro podmínky v terénu se neukázaly jako vhodné. Situace se aktuálně řeší, nalezli jsme už náhradní řešení a v dohledné době dorazí tokeny, které budou odolnější. 6. Jak to bude s EZD dál? Jsme si vědomi, že systém není ještě odladěný a bez chyb či vad. Na jejich odstranění se intenzivně pracuje. V příštím roce pak kromě řešení problémů budeme aplikace dále vyvíjet. Našimi hlavními cíli jsou stabilita systému, snadné ovládání a rozvoj směřující k zavedení nových funkcí, které dále pomůžou vedení kvalitní dokumentace v přednemocniční péči, a přitom nijak více nezatíží uživatele, jako je například elektronická podoba výše zmíněné tabulky kódů příčinných diagnóz. 7. Má-li parere 2 strany, v druhé kopii se vytiskne pouze první strana. Proč? Toto se stane při použití dynamického tlačítka „na straně“, které je ale funkční vždy jen pro zobrazenou stránku, když se skroluje na druhou stránku, je tam to samé tlačítko. Pro tisk dvou kopií parere, které má dvě stránky, doporučuji spíš používat nabídku počtu kopií v horní liště. Tím se také předejde komplikaci, kdy se náhled tváří, že parere bude na jedné straně a pak při tisku jedou strany dvě (chyba Windows), je-li použito dynamické tlačítko v domnění, že stránka je jen jedna, dá pak hodně práce dotisknout druhou stránku. Víme, že tato funkce není ideální a je hodně matoucí, celé ovládání tisku bude brzy kompletně vylepšeno. Soubory, které pomůžou V záložce Akce – Sdílené dokumenty jsou soubory PDF, které mohou pomoci: plány metra a dalších objektů zájmu nebo například známá tabulka ke snadnému zjištění příčinné diagnózy úrazů (kódy MKN V-W)