LEPŠÍ NEŽ KAPAČKA K ontakt s operátory tísňové linky nebo záchranáři a lékaři ZZS v terénu pro člověka často probíhá v nejstresovější situaci, jakou kdy zažil. O to víc si pak lidé váží empatického, lidského a profesionálního přístupu. Vybíráme několik pochval, které dorazily v průběhu léta a jasně ukazují, jaké dojmy v lidech podobné chování našich kolegů zanechává. Jak píše pacientka Hanka, sehraná, klidná a vstřícná posádka působí skoro lépe než kapačka. Kromě pochvaly doplňuji i velké poděkování! A to výjezdové skupině, která dne 20. srpna 2017 zasahovala na Florenci. Zejména slečně či paní záchranářce. Neskutečně velká poklona a obdiv za to, s jakým přístupem vykonává svou profesi. Po celou dobu, kdy přijela k mé 16leté dceři s ukrutnými bolestmi břicha – podezření na prasklou cystu vaječníku, která se nakonec potvrdila, dle správné diagnózy – a do doby než ji s kolegou předali na druhý pokus v Motole, byli oba zaměstnanci převelice milí, hodní, ochotní, pozorní, PROFESIONÁLNÍ – opravdu až nadstandardní lidský přístup. Člověku je hnedle trochu líp, i když v podstatě umírá strachem o své dítě. Žádný stres, negativní emoce, nic takového, naopak. Moc děkujeme! Až mi bylo líto, že se musíme rozloučit :) Andrea Ráda bych poděkovala posádkám ZZS HMP, které na Letné zachránily život mé kamarádky po bodnutí sršněm. Dle slov lékaře z UVN má neobvykle silnou alergickou reakci. Ještě jednou děkuji, že jsou mezi námi lidé jako vaši záchranáři. Alena Děkuju týmu, který mě v sobotu 8. července vezl z Michle. Byli jste skvělí, sehraní, rychlí a přitom klidní – i v mém „skorokomatu“ byla vaše týmovost lepší, jak ta kapačka :) Hanka Moc bych chtěla poděkovat mladé, sympatické posádce, která přijela k mojí mamce v sobotu osmého července, za maximálně empatický přístup i za ztížených podmínek. Mamka má tříštivou zlomeninu v dolní části stehenní kosti, již je po operaci a také děkuje. Milada Dne 15. srpna jsem byla jednou z posádek odvezena z domova na Neurologickou kliniku Thomayerovy nemocnice z důvodu akutní bolesti hrudní páteře. Při předání na ambulanci jsem pak neměla možnost se s posádkou rozloučit a poděkovat. Celá situace pro mne byla velice stresující, doma jsem musela zanechat měsíčního syna, kterého často kojím, a ráda bych tímto poděkovala panu záchranáři za opravdu velkou podporu a profesionální přistup. I ten infarkt, kterého jsem se tak obávala – jsem totiž kardiologická sestra – vyloučili ještě v sanitě :) Tereza Rád bych poděkoval posádce, která 20. července ošetřila a posléze transportovala mou babičku do nemocnice. Do teď jsem se v českém zdravotnictví s takovou mírou profesionality a lidskosti ještě nesetkal. Petr Ještě jednou děkuji profíkům, kteří mi prvního srpna přijeli pomoct. Z Radhošťské mě vzali do Vinohradské nemocnice se zvracením a hyperventilací. Nakonec to opravdu nic nebylo. Děkuji, že nám nevyčítali, že jsme volali, i když vlastně o nic nešlo. Děkuji za to, jak se mě snažili rozptýlit a s jakým nadhledem pracovali. Skoro bych napsala, že rádi příště zavoláme zas, ale spíš doufám, že vás hned tak potřebovat nebudeme :) Anna Ráda bych poděkovala dispečerce, se kterou jsem mluvila 26. července, kdy můj rok a čtvrt starý syn prodělal afektivní záchvat. Bylo to moje první setkání s touto „diagnózou“, v danou chvíli jsem myslela, že mi syn umírá v náručí a vteřiny se zdály nekonečné. Dispečerka zkušeným uchem uslyšela, že syn lehce zaplakal poté, co začal sám od sebe dýchat. Po deseti minutách, když přijela sanitka, byl úplně v pohodě – veselé, upovídané dítě. V tu chvíli jsem se klepala už jen já  Ve chvíli, kdy přestal dýchat, byl úplně modrý, oči v sloup, gumové tělo, jsem byla absolutně bezmocná a zřejmě i trochu hysterická. Paní dispečerka mě uklidňovala a velmi profesionálně navedla, co s dítětem dělat. Bylo to mé první volání na 155 v životě, doufám, že takových bude co nejméně. Děkuji všem, že tu jste pro potřebné! Lenka Jsem zasahující policista, vyškolený CLS zdravotník. Chtěl bych poděkovat posádce RZP, která zasahovala 6. srpna na křižovatce ulic Pařížská a Břehova, kde jsme si všimli ležící zraněné osoby. Kluci byli k pacientce velmi profesionální i empatičtí. Stejně tak spolupráce mezi ZZS a PČR je většinou na profesionální úrovni. O to víc nás potěšilo, když náš operační důstojník vyjádřil přes operační kanál vzkaz od záchranářů, že děkují za perfektní práci. Toto nás potěšilo a nutí nás se více vzdělávat v poskytnutí přednemocniční péče. Také chceme poděkovat za desinfekci rukou našich kolegů. Roman Ráda bych poděkovala posádce sanitky, která převezla mého dvouletého synka dne 11. července. Zranil se při pádu na hlavičce, tekla mu krev a já i on jsme byli celkem otřesení. Pánové, jejichž jména jsem si v tom zmatku samozřejmě nestihla zjistit, mě i jeho naprosto dokonale uklidnili. Chovali se neskutečně mile, empaticky a zároveň profesionálně. Hrozně moc mi v této nepříjemné situaci pomohli. Přeji jim do budoucna jen to nejlepší a ještě jednou moc děkuji za sebe i za svého syna Kvida. Radka Vyslovuji vděk, obdiv, poděkování, úctu... nevím jaké superlativy ještě užít. Komu? Velitelce prvního vozu, který na zavolání přijel až na okraj Klánovic k mému popálenému pětiletému vnukovi. Jak byli všichni ohleduplní k zmatkující sedmdesátileté babičce. Posádka komunikovala již za jízdy s dcerou, která čekala v Praze v nemocnici. I ona vyslovuje obdiv nad empatií záchranářky. Já jsem se s něčím takovým ještě nesetkala. Dík patří samozřejmě i všem dalším členům zásahu (přijela ještě druhá sanita). A pak že je naše zdravotnictví špatné. Miroslava Chtěla bych moc poděkovat Vašim zaměstnancům – dispečerce, která mě dokázala po telefonu zklidnit a nechat si vysvětlit problém, ale moje poděkování patří zejména lékařce a záchranáři, který ji doprovázel. Paní doktorka byla velmi milá, empatická a velký profesionál. Její lidství a ochota se projevila i tím, že po své návštěvě se zabývala mým problémem, zjistila informace, které jsem o mamince neměla a ještě jednou zavolala a telefonicky mi poradila jak řešit péči o umírající matku, když mi zastupující praktická lékařka nepomůže. Díky jejímu přístupu jsem získala potřebný klid a rozvahu pro další náročné ošetřování umírající maminky. Proto ještě jednou děkuji a jsem moc ráda, že takoví lékaři u vás pracují. Ludmila Pochvaly a poděkování zasílá veřejnost prostřednictvím formuláře na stránce www.zzshmp.cz Texty lehce redakčně měníme – nijak je nepřikrášlujeme, ale opravujeme chyby, občas zkracujeme a některé věty stylisticky upravujeme, aby se lépe četly. Jména konkrétních zdravotníků v textech neuvádíme – dotyčným ale pochvaly chodí mailem.